Matlagning
Moderator: Moderator 1
Re: Matlagning
Det har gått flera månader, oklart hur många, sedan jag sist ägnade mig åt matlagning. Det måste vara den bästa hobbyn man kan ha. Har nu hungerfantasier så det står härliga till. Får se när jag kommer igång i köket igen.
Ett tips är om du letar recept på nätet, modifiera dem, ta bort onödiga ingredienser. De blir fortfarande goda och enklare att tillaga och speciellt enklare att handla ingredienser till.
"Gläd er med dem som är glada, gråt med dem som gråter." - Romarbrevet 12:15
Bra tips. "Tasteline" finns ju.
Hur svårt kan det vara att steka lite champinjoner och kött? Dagen efter kör man pommes frites i ugnen. Det är nätt och jämt att jag står mig en hel dag på en lunchlåda. Nu kurrar det i magen o jag har matfantasier.
I julklapp fick jag ett förkläde av mina föräldrar. Då lagade jag något i stort sett varje dag. hade (och har) en sylvass kniv som underlättade i köket. Jag lovar inget, men tror jag kommer igång så smått med matlagning igen. Är väldigt sugen på potatisgratäng. En form med cirka tolv skivade potatisar räcker till tre måltider åt mig. Jag har ju all tid i världen för att svänga ihop något. Billigt och gott med hemlagat.
Ja, god mat att äta måste locka.
Den som tvingas ut i vildskog
ser med nyfödd syn på allt,
och han smakar tacksam
livets bröd och salt.
Karin Boye
och han smakar tacksam
livets bröd och salt.
Karin Boye
Äntligen hat jag lagat mat, även fast det var enklast möjliga. Stekte korv o hade korvbröd till. Det gav mersmak.
Börja enkelt, det är bra! Hoppas det ger mersmak att fortsätta i köket!
Fantasio,
Du verkar vara uthungrad jämt och saknar mat.
Du verkar vara uthungrad jämt och saknar mat.
Den som tvingas ut i vildskog
och han smakar tacksam
livets bröd och salt.
Karin Boye
och han smakar tacksam
livets bröd och salt.
Karin Boye
Tack, Inwatto och Geta. Jo, uthungrad (?) är jag nog. Ska titta efter kött i kyldisken imorgon, steker det om jag hittar lämpligt kött och köper även champinjoner. Steksmör har jag inget hemma, men det går lika bra med olja. Fast ska köpa en litenförpackning steksmör imorgon. Det är ju kul att laga mat!
Jag har bestämt mig, det blir att köpa kött och steksmör. Har stekt korvarna jag köpte i början på veckan i olja. Vilket kan bli billigast? En flaska rapsolja eller steksmör? Ska även steka champinjoner och dagen efter göra pommes frites i ugnen. Jag vill upp på banan igen. På riktigt.
Jag vill ha ork att göra min berömda potatisgratäng. Kör alltid tre lager potatisskivor. Skulle tro att det räcker med tolv medelstora potatisar. Men det är så drygt att skala potatis.