När sätts LPT?

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17632
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: När sätts LPT?

Post by Fantasio »

Geta wrote: 07 Jul 2022, 14:43 Det är klart att det går så om du hotar med bomber och granater.
Men jag sa det Xar spå arg, nu mest ledsen
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4273
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: När sätts LPT?

Post by yrväder »

Vad händer Fantasio, med dig, ser du någon förändring, börjar man ge dig en start på livet, en chans till att få finnas utan att bli drogad, jag menar om det är den enda möjlighet att droga ner gör man då sitt yttersta för att också se dig och den du ska vara när du är tillbaka i hemmiljö.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17632
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: När sätts LPT?

Post by Fantasio »

yrväder wrote: 07 Jul 2022, 17:31 Vad händer Fantasio, med dig, ser du någon förändring, börjar man ge dig en start på livet, en chans till att få finnas utan att bli drogad, jag menar om det är den enda möjlighet att droga ner gör man då sitt yttersta för att också se dig och den du ska vara när du är tillbaka i hemmiljö.
Tack för ditt inlägg
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35509
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: När sätts LPT?

Post by memphis »

Du bör nog hålla tyst nu Fantasio så de inte får några fler skäl att hålla dig. Prata med oss på viska i stället för med personalen.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17632
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: När sätts LPT?

Post by Fantasio »

Sist min LPT skrevs av sa jag att jag ville bli utskriven. Läkaren satte sig på tvären och jag kunde ha framhävt mitt beslut, men föll till föga och lät mig vårdas "frivilligt". Ett exempel på hur det kan vara: man vaknar mitt i natten och bara känner att man vill bli utskriven (om man är inlagd på HSL), kan man kräva att få se en läkare så fort det går och bli utskriven, eller sätts ett LPT åter?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35986
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: När sätts LPT?

Post by Geta »

Fantasio,

Du som trivs på sjukhuset.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17632
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: När sätts LPT?

Post by Fantasio »

Ibland trivs jag där. Men då vill jag ha enkelrum. När jag mår dåligt vill jag ibland inte bli inlagd. Bara är så.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: När sätts LPT?

Post by Safir »

Fantasio wrote: 04 Jun 2023, 23:13 Sist min LPT skrevs av sa jag att jag ville bli utskriven. Läkaren satte sig på tvären och jag kunde ha framhävt mitt beslut, men föll till föga och lät mig vårdas "frivilligt". Ett exempel på hur det kan vara: man vaknar mitt i natten och bara känner att man vill bli utskriven (om man är inlagd på HSL), kan man kräva att få se en läkare så fort det går och bli utskriven, eller sätts ett LPT åter?
Om man är inlagd enligt HSL är det väl bara att åka hem(?). För att hålla kvar en måste de fatta ett kvarhållandebeslut och/eller göra konvertering till LPT. Har läst att det är svårare för dem att ändra från HSL till LPT än att lägga in en på LPT på en gång.

Jag menar om man är inlagd på en somatisk avdelning så gäller ju HSL och inte kan de tvinga en att vänta på en läkare då?

Har aldrig haft LPT så vet inte säkert men HSL är ju frivillig vård = åk hem när man vill. Fast vill man åka hem mitt i natten så kan det ju vara ett sjukdomstecken. Vet inte hur de ser på den saken.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: När sätts LPT?

Post by Safir »

Ur LPT:
11 § Om en patient är intagen på en sjukvårdsinrättning för frivillig psykiatrisk vård, får chefsöverläkaren vid den enhet där patienten vårdas besluta om sluten psykiatrisk tvångsvård när
1. de förutsättningar som anges i 3 § första stycket 1 och andra stycket är uppfyllda, och
2. patienten till följd av sin psykiska störning kan befaras komma att allvarligt skada sig själv eller någon annan.

Ett sådant beslut får inte fattas utan att ett vårdintyg har utfärdats av en annan läkare än chefsöverläkaren. I fråga om vårdintyg gäller bestämmelserna i 4 § och 5 § första och andra styckena. Beslut om vård enligt första stycket ska fattas senast 24 timmar efter det att vårdintyg har utfärdats. Det som sägs i 6 och 6 a §§ gäller också vid övergång från frivillig vård till tvångsvård enligt första stycket. Lag (2008:415).

12 § När beslut har fattats om sluten psykiatrisk tvångsvård enligt 11 §, ska beslutet av chefsöverläkaren senast dagen efter beslutet underställas förvaltningsrättens prövning.

Anser chefsöverläkaren att tvångsvården bör fortsätta ska han eller hon senast inom fyra dagar från dagen för beslutet om sluten psykiatrisk tvångsvård ansöka hos förvaltningsrätten om medgivande till fortsatt vård. Det som sägs i 7 § andra-fjärde styckena och 7 a § ska därvid tillämpas. Lag (2000:809).

13 § Om rätten bifaller en ansökan enligt 12 § andra stycket, får tvångsvården pågå under högst fyra månader, räknat från dagen för chefsöverläkarens beslut. I fråga om tvångsvård utöver denna tid tillämpas samma bestämmelser som vid fortsatt tvångsvård enligt 9 §. Lag (2008:415).
Källa: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-oc ... 1991-1128/
Snuttan
Germaniummedlem
Posts: 3140
Joined: 25 Sep 2021, 15:34

Re: När sätts LPT?

Post by Snuttan »

Dem ägnar sig åt bondfångeri. Skriver ett litet papper o tror allt är klappat o klart. Och sen har dem individer på förvaring. Bara för att man verkar säker på nåt betyder det ju inte att man har rätt.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17632
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: När sätts LPT?

Post by Fantasio »

Nu lyssnar jag på "Friggin in the riggin" med Sex Pistols. Minns när jag var uppe dygnet runt i fem dagar, då körde jag denna låt om och om igen. Den får mig alltid att tänka på LPT.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17632
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: När sätts LPT?

Post by Fantasio »

Två gånger har jag varit i (förvaltnings-?)rätten och båda gånger har de gått på läkarens linje. Fast nu senast togs tvångsvården bort efter ett par dagar extra. Man behöver ju inte nödvändigtvis vara kvar i hela tre extramånader. Jag grunnar mycket på inläggning just nu, men vill inte att idag ska vara sista sommardagen ute i frihet.
Post Reply