Jannike är överlycklig - får åka studentflak med annan klass (SR)

Om artiklar, tidningslänkar m.m.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18114
Joined: 10 May 2021, 16:18

Jannike är överlycklig - får åka studentflak med annan klass (SR)

Post by Krokus »

https://sverigesradio.se/artikel/jannik ... nnan-klass

Jannike har downs syndrom och har sett fram emot att få åka studentflak efter gymnasieavslutningen. Nu blir det verklighet men med en annan gymnasieklass!

Själv åkte jag raggarbil efter utspringet från gymnasieskolan. 8-)
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Jannike är överlycklig - får åka studentflak med annan klass (SR)

Post by Geta »

Studentflak är inte ofarliga.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18114
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Jannike är överlycklig - får åka studentflak med annan klass (SR)

Post by Krokus »

Nä. Föraren måste köra försiktigt. Dessutom fulla ungdomar i grupp. :shock:
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Jannike är överlycklig - får åka studentflak med annan klass (SR)

Post by Richard »

Vi åkte inte flak, dessutom är studentdagen typ den värsta dagen i mitt liv, så jag får alltid ångest i studenttider för jag påminns om den.

Jag hade sådan ångest när vi skulle springa ut från skolan, jag försökte spela glad, det ska ju vara en av de bästa dagarna i livet, men det var inte lätt. Min kompis sa att jag såg rädd ut, så jag var nog inte så bra på att spela glad...

Det var dels att jag typ bara hade klarat halva gymnasiet o hade ingen chans att komma in på nån vidareutbildning. Jag hade 10 veckors sommarjobb framför mig, sen hade jag ingen aning om vad jag skulle göra. Fick dock sedan fast jobb på fabriken där jag sommarjobbade. Inte mitt drömjobb direkt, men det funkade.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Jannike är överlycklig - får åka studentflak med annan klass (SR)

Post by Geta »

Richard,

Även om du inte klarade studenten, så tror jag att du har lyckats få den största sjukersättningen här på grund av dina anställningar.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Jannike är överlycklig - får åka studentflak med annan klass (SR)

Post by Richard »

Ja, jag är väldigt tacksam att jag hann jobba i de 4 åren. Jag utvecklades åt olika håll på arbetsplatsen. Först var jag tyst o tillbakadragen o föredrog att stå vid samma maskin hela dagen o göra monotona arbetsuppgifter.

Sedan började jag prata lite mer mer kollegorna o jag fick vara med om att ställa om maskinerna, vilket jag tyckte var kul. Cheferna tyckte jag var duktig o jag fick lära mig så jag kunde ställa maskinerna på egen hand, o så sa han att jag gärna fick vara den som utbildade nyanställda, samt fick jag bli gruppchef med mycket pappersarbete med en del sociala interaktioner. Jag gillade det numera mer än de monotona arbetsuppgifterna.

Detta var under ett uppehåll från psykiatrin, jag hade inte gått där sen 1998, o året var kanske 2001 nu. Helt omedicinerad. Men jag började känna en sån social fobi, trodde jag. På jobbet gick det dock numera bra, men jag sökte mig till psykiatrin igen o sa att jag hade ångest o kände mig rädd hela tiden. Började behandlas med neuroleptika (Risperdal), vilket hjälpte lite.

Sen runt 2002 började jag nalla en massa lugnande tabletter på pappas apotek o blev beroende av de. Blev inlagd men kom ut efter 4 dagar o fick de lagligt utskrivna istället. Läkaren, jag, psykologen, min chef samt personalchefen hade ett möte, ang. att jag började med starka tabletter o att min chef kunde hålla lite koll på mig då det var farliga maskiner.

Det gick dock bra, men efter ytterligare ett år började jag dra ner på arbetstiden, gick ofta hem tidigare o började arbeta deltid. Sen skulle dom spara på företaget o dom sa upp 30 personer o eftersom jag hade gått ur facket så fick jag gå. Därför utvecklade jag ett hat mot IF Metall o bombhotade dom.

Men mina chefer sa att jag hade lätt för att lära mig nya grejer o trodde på mig. Började studera, men fick sjukskriva mig andra dagen, klarade inte att vara bland folk. Det var i början av 2004. Sen dess sjukskriven med lite arbetsträning tills jag fick sjukersättning 2010. Men jo, jag tjänade bra på fabriken, fick ut runt 28 000 kr en bra månad, det var mycket OB-tillägg o sånt. O jag fick betalt inom alla kompetensområden eftersom jag hade lärt mig allt som gick att lära sig. Men jag blev allt sämre...
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Post Reply