Jag har börjat träna boxning för mig själv, samt lite sparkar på min hemmagjorda boxningsbag. Hittade en boxningsbag på loppisen för 150 kr, men köpte den inte, för jag trodde inte jag kunde få upp den på nått sätt. Men sen körde jag tillbaka för att köpa den, men då var den borta. Så jag började bygga en egen boxningsbag. Denna jag har byggt nu är större (längre, än den som fanns på loppisen).
Version 1
En Biltema-påse med en massa textilier i, ganska hårt hoptryckt. Borrade ett hål i taket o satte i en plugg och skruvade in en krok. Den gick dock sönder där det endast är silvertejpen som den hänger i på vänstra sidan. Så den trillade ner, men jag tänkte ändå förbättra den. Den var lite för lätt också, så den flög ju runt i rummet o höll på att slå ner datorer o allt annat jag har där.
Version 2
När den trillade ner, så förlängde jag den lite, med en sån GeKås-påse (samma typ som Biltemas) till. La i ett par kilos blyvikter mitt i den, naturligtvis väldigt inlindade i textil så man inte riskerar att slå sig mot de. Sammanfogade de med rep och silvertejp. Den håller sakta på att glida ut mellan två rep, men hålls på plats av tejpen. Samt satte jag en karbinhake i repet så man enkelt kan lossa den från kroken (man var tvungen att böja kroken så öglan blev helt rund, annars hoppar den ut då o då.
Boxhandskar
Jag var ute efter ett par boxhandskar, då jag slog sönder knogarna mot silvertejpen. Hittade ett par på loppis, kanske inte direkt värda de 100 kr de kostade, då de är ganska slitna, men hellre det än att köpa ett par för flera tusen;
https://www.jabb.se/category/boxning-thaiboxning (visst, det finns ju billigare också där).
Version 3 (kommande)
När den trillat ner nästa gång, antingen från kroken i taket, som faktiskt är väldigt liten (öglan är bara ca 1,5 cm, o längden/tjockleken på skruven till kroken därefter). Eller om påsen skulle trilla ut mellan repen, så kommer jag att modifiera säcken lite, göra den mer symmetrisk, höjden är lagom nu. Men jag ska lägga in ännu fler blyvikter, samt packa in ännu mer textilier, och när det gäller upphängningen, fixa en större plugg o krok. Sen köper jag ev. ca 2 m² konstläder o klär in den i, det har vi grejer så jag kan sy i läder på Spiran, o få hjälp med det. Ser inte så jättesnyggt ut med en massa silvertejp. Kanske provar att täcka den med en svart sopsäck, men den lär nog inte hålla länge.
Det funkar, man blir utmattad efter att ha boxats i typ 10 minuter. Så man tränar både uthållighet och slag. Läser på om MMA-/boxnings-tekniker o sånt man kan ha nytta av. Inte för att jag har planer på att slå ner folk, men det är det bästa man kan ha med sig i självförsvar. Funkar det kanske jag tar en titt på "Fight Club" här i stan o börjar träna på riktigt! Men mest är det för jag vill gå ner i vikt, i.a.f. omfördela vikten så att t.ex. magen blir mer muskler.
Sen varvar jag boxningspassen med gummibandet jag köpte på Biltema, det kan användas på en massa olika sätt;
https://www.biltema.se/fritid/traning/k ... 2000041469