Setpoint theory!
Moderator: Moderator 1
-
- Guldmedlem
Re: Setpoint theory!
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fe ... -i-sverige
"– Det är hög tid för politikerna att införa förebyggande åtgärder, speciellt för barn i utsatta bostadsområden, anser Erik Hemmingsson som är överviktsforskare på Gymnastik och Idrottshögskolan i Stockholm. När man väl blivit överviktig är det svårt att bli av med dessa kilon."
"– Det är hög tid för politikerna att införa förebyggande åtgärder, speciellt för barn i utsatta bostadsområden, anser Erik Hemmingsson som är överviktsforskare på Gymnastik och Idrottshögskolan i Stockholm. När man väl blivit överviktig är det svårt att bli av med dessa kilon."
Sluta ät!
Tyvärr så stämmer set point in på många. Men för att inte gå upp snabbt efter en viktnedgång brukar jag öka sakta på kalorierna igen och till slut inte äta lika mycket som innan viktnedgången. På så sätt har jag lyckats väga 5 kg under min tidigare vikt länge nu. Ju längre man hållit en ny vikt desstu bättre. Ny setpoint..
-
- Guldmedlem
Jag väger 6 kg under min högsta vikt men jag tror inte det är högsta vikten som är setpoint eftersom vi kan pendla lite i vikt.. Vi kan också väga lite under våran setpoint men då får vi jobba med hunger.
Den där set point verkar vara olika för olika människor. Vissa behöver inga restriktioner på mat och är ändå smala.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Tycker videon gav något att tänka på. Tror dock inte hans knep med linfrö gör någon större skillnad. Solljus tror jag kan hjälpa, för vi mår bättre av sol och rör oss mer. Mår vi bättre är risken mindre att vi stressäter.Klankedinken wrote: ↑10 Sep 2021, 11:39 https://www.youtube.com/watch?v=Ufn_VvEXtRo&ab_channel=HealthyGamerGG
Problemet är väl att antipsykotika ändrar vår setpoint?