Stora tråden om serier
Moderator: Moderator 1
Stora tråden om serier
Är det någon mer här som gillar serietidningar och -album? Mina föräldrar prenumererade på Kalle Anka under hela min barndom och de slukade jag så fort den damp ned i brevinkastet. Spirou är en annan favorit och mitt nick här kommer från den ena av seriens två huvudkaraktärer. Serier, det är väl inte riktigt rumsrent att gilla dem antar jag att många resonerar. Serietidningar är kultur om du frågar mig. Klart det är.
Re: Stora tråden om serier
Vi prenumenrerade på Kalle Anka som liten. Den tidningen gillade jag. Numera läser jag tyvärr sällan serietidningar.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Samma här, Zoidar. Har några travar med tidningar som jag sparat från min barndom. Förresten min blogg, Fester, har fått sitt namn från amerikanska originalnamnet på Hisper Rispervisper, nämligen Fester Bestertester. Det var Don Martins egna serie och den överlägset bästa i tidningen MAD.
Prenumererade också på Kalle Anka som barn. Läser dom fortfarande när jag sitter o äter.
Dom Martin är ju helfestlig också. Brukade läsa pappas gamla MAD-tidningar från 60-talet när vi var hos farfar o farmor, numera har jag dom här hemma.
Dom Martin är ju helfestlig också. Brukade läsa pappas gamla MAD-tidningar från 60-talet när vi var hos farfar o farmor, numera har jag dom här hemma.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Vad skoj! De är inte värda så mycket, men roliga att ha. Jag har en kasse MAD i sovrummet.
Jag var fan av X och Y. Hade tre datorspel om X och Y på C64.
Ja, X och Y var ju roliga. Antonio Prohias heter skaparen. I samma veva som MAD kom släpptes även en tidning kallad Hjälp. Den innehöll även fotografier på kändisar och riktade sig till en lite äldre målgrupp, inte direkt en barnvänlig tidning.
Läste mycket Kalle Anka som liten. Min morfar prenumererade på tidningen då iaf. Möjligt han fortfarande gör, inte varit hos honom på många år.
Mina favoritavsnitt är nog annars Joakim von Ankas resor i hans ungdom, speciellt Australien med drömtiden.
Mina favoritavsnitt är nog annars Joakim von Ankas resor i hans ungdom, speciellt Australien med drömtiden.
/Dave
"dont give in to hate, that leads to the dark side" - Obi Wan Kenobi, Jedi Master
"dont give in to hate, that leads to the dark side" - Obi Wan Kenobi, Jedi Master
Jag har 30 volymer i serien Carl Barks' samlade verk. De gick loss på drygt 17 000 spänn. Man prenumererade på tre böcker i taget, så man behövde inte pröjsa allt på en gång. De såldes aldrig i handeln.
Dessa, av Don Rosa, köpte jag när de kom ut, för ca 200-300 kr st; https://www.goodreads.com/series/114688 ... ll-of-fame
Nu går de på runt 1000 kr st.
Nu går de på runt 1000 kr st.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Jag såg att där finns tio volymer Kalle Anka av Don Rosa. Jag har aldrig läst en enda serie av honom. Hur mycket kostar en serietidning idag? Räcker det med 30 spänn?
Don Rosa är ju mästarskaparen av Kalle Anka serier!