Det är en stor ära att belönas med Svenska läkaresällskapets Ingvarpris. Studien som lyfts fram har resulterat i en modell för att förutsäga hur mycket litium en patient med bipolär sjukdom kommer att behöva. Att kunna förutsäga dosen hos individuella patienter är livsavgörande, då bipolär sjukdom utgör ett tillstånd som kopplas till ökad risk för självmord, säger Martin Schalling i ett pressmeddelande från Läkaresällskapet.
Studier om bipolär sjukdom och litium uppmärksammas
Moderator: Moderator 1
Studier om bipolär sjukdom och litium uppmärksammas
https://lakartidningen.se/aktuellt/nytt ... arksammas/
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Re: Studier om bipolär sjukdom och litium uppmärksammas
Är glad att jag inte är bipolär och vore tvungen att ta litium.
Jag slutade med lithium, den skrämde mig - skadan njurarna tar. Har lamotrigin istället och det funkar bra. Och sertralin och Haldol. Olanzapin när jag har ångest. Håller mig flytande.
Jag fick litium i ett år. Ville trapps ut den men fick inte förrän jag fick njurpåverkan. Då gick det minsann bra. Och fort. Jag är inte bipolär. Så det hände INGENTING med mitt humör när den sattes ut. Fick tom en bipolärutredning på Huddinge Sjukhus i 3 dagar. Den läkaren sa jag har inte det.
Målningen är själens spegel
Jag frågade ingen om lov innan jag slutade med litium. Jag bara slutade på eget bevåg, och det gick bra. Fick då abilify injektion som ett komplement till quetiapinet. Jag trodde då jag slutade att min sköldkörtel skulle återhämta sig och bli frisk, men så har det inte blivit tyvärr.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Ja. Så kunde jag gjort. Men var inlagd massor den tiden. Övertalning hela tiden.memphis wrote: ↑25 Oct 2024, 01:28 Jag frågade ingen om lov innan jag slutade med litium. Jag bara slutade på eget bevåg, och det gick bra. Fick då abilify injektion som ett komplement till quetiapinet. Jag trodde då jag slutade att min sköldkörtel skulle återhämta sig och bli frisk, men så har det inte blivit tyvärr.
Målningen är själens spegel