Studier om bipolär sjukdom och litium uppmärksammas

Om artiklar, tidningslänkar m.m.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
Krokus
Rodiummedlem

Studier om bipolär sjukdom och litium uppmärksammas

Post by Krokus »

https://lakartidningen.se/aktuellt/nytt ... arksammas/

Det är en stor ära att belönas med Svenska läkaresällskapets Ingvarpris. Studien som lyfts fram har resulterat i en modell för att förutsäga hur mycket litium en patient med bipolär sjukdom kommer att behöva. Att kunna förutsäga dosen hos individuella patienter är livsavgörande, då bipolär sjukdom utgör ett tillstånd som kopplas till ökad risk för självmord, säger Martin Schalling i ett pressmeddelande från Läkaresällskapet.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Re: Studier om bipolär sjukdom och litium uppmärksammas

Post by Geta »

Är glad att jag inte är bipolär och vore tvungen att ta litium.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Jag slutade med lithium, den skrämde mig - skadan njurarna tar. Har lamotrigin istället och det funkar bra. Och sertralin och Haldol. Olanzapin när jag har ångest. Håller mig flytande.
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Geta wrote: 23 Oct 2024, 14:14 Är glad att jag inte är bipolär och vore tvungen att ta litium.
Mm, samma här.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Koi
Rubidiummedlem

Post by Koi »

Jag fick litium i ett år. Ville trapps ut den men fick inte förrän jag fick njurpåverkan. Då gick det minsann bra. Och fort. Jag är inte bipolär. Så det hände INGENTING med mitt humör när den sattes ut. Fick tom en bipolärutredning på Huddinge Sjukhus i 3 dagar. Den läkaren sa jag har inte det.
Målningen är själens spegel
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Jag frågade ingen om lov innan jag slutade med litium. Jag bara slutade på eget bevåg, och det gick bra. Fick då abilify injektion som ett komplement till quetiapinet. Jag trodde då jag slutade att min sköldkörtel skulle återhämta sig och bli frisk, men så har det inte blivit tyvärr.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Koi
Rubidiummedlem

Post by Koi »

memphis wrote: 25 Oct 2024, 01:28 Jag frågade ingen om lov innan jag slutade med litium. Jag bara slutade på eget bevåg, och det gick bra. Fick då abilify injektion som ett komplement till quetiapinet. Jag trodde då jag slutade att min sköldkörtel skulle återhämta sig och bli frisk, men så har det inte blivit tyvärr.
Ja. Så kunde jag gjort. Men var inlagd massor den tiden. Övertalning hela tiden.
Målningen är själens spegel
Post Reply