Hur mår du?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️

Re: Hur mår du?

Post by Leakim97 »

Tack ❤️ 😞
1Dave
Talliummedlem

Post by 1Dave »

Hoppas det vänder snart Leakim!
/Dave

"dont give in to hate, that leads to the dark side" - Obi Wan Kenobi, Jedi Master
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️

Post by Nissegossen »

Bra, men trött vill somna om
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

mrsearlgray wrote: 26 Oct 2024, 09:04
Geta wrote: 26 Oct 2024, 08:57 Typiskt att stadsbor som inte har utegångsfår vill öka vargstammen. Jag är emot det. I Sverige betar inte djur, där det är träd.
Men bland invandrare ska det vara fritt fram med kusingiften, trots risk för genetiska sjukdomar hos barnen. Strandhäll (S) har sagt att det är en struntsak.
så renar, älgar och hjortar betar inte?
Samer är fruktansvärt ledsna för att stadsbor vill utöka rovdjursstammen.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Geta wrote: 26 Oct 2024, 11:11
mrsearlgray wrote: 26 Oct 2024, 09:04
Geta wrote: 26 Oct 2024, 08:57 Typiskt att stadsbor som inte har utegångsfår vill öka vargstammen. Jag är emot det. I Sverige betar inte djur, där det är träd.
Men bland invandrare ska det vara fritt fram med kusingiften, trots risk för genetiska sjukdomar hos barnen. Strandhäll (S) har sagt att det är en struntsak.
så renar, älgar och hjortar betar inte?
Samer är fruktansvärt ledsna för att stadsbor vill utöka rovdjursstammen.
Men hur har samerna klarat det historiskt sett? Jag menar, det har ju nästan alltid funnits varg, och samerna har haft renar ändå. Har det med klimatförändringarna att göra? Att vargen kan leva längre norrut? Jag vet inte, men jag undrar vad som är skillnaden mellan rennäringen idag och rennäringen för 300 år sedan?

När det gäller annat boskap har man historiskt sett inte lämnat dem tror jag. Man har till exempel haft kraftfulla hundar som vaktat boskapen.
Vill man inte ha herdehundar så finns det väldigt bra staket att köpa. Det är oerhört hemskt när vargar går bärsärk och dödar en hel hjord. Men en liten vargstam är ändå bästa lösningen. Stor nog för att det inte ska bli inavelsproblem. För vargar har lika mycket rätt att existera som alla andra rovdjur.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Om man är stadsbo och politiskt korrekt liksom woke vill man ha en stor rovdjursstam Oberoende av får och renskötsel. Här i trakterna hade en varg dödat en ponny nyligen.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Ja men vi pratar om total utrotning som lösningen. Det är inte den enda och bästa lösningen. Folk har samexisterat med vargar i alla tiden. Man har väl dödat individer som blivit för närgångna.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Vem föreslår total utrotning. De flesta kan tänka sig en liten vargstam.
mrsearlgray
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by mrsearlgray »

en för liten vargstam leder ju till inavel och större risk för att dom då får mer problem med aggression och andra problem som inte hade funnits i en frisk varg.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Det är hela tiden nästan på tapeten om vargstammen är för stor eller för liten. Det engagerar folk. Min frågeställning är, vad har vi historiskt gjort för att klara av att ha vilda vargar?
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

mrsearlgray wrote: 26 Oct 2024, 12:41 en för liten vargstam leder ju till inavel och större risk för att dom då får mer problem med aggression och andra problem som inte hade funnits i en frisk varg.
Det är mycket möjligt att det är så!
mrsearlgray
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by mrsearlgray »

historiskt sett har vi inte inkräktat på deras habitat på samma sätt som vi gjort sen industrialiseringen.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Post Reply