Kan du din historia?

Om artiklar, tidningslänkar m.m.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
zoegas
☢️ Prometiummedlem ☢️

Kan du din historia?

Post by zoegas »

Ett litet Quiz.

https://www.livescience.com/health/psyc ... -this-quiz
From shocking studies to ESP, what do you know about the most infamous and bizarre psychological experiments ever conducted?
1Dave
Talliummedlem

Re: Kan du din historia?

Post by 1Dave »

Min svärfar har släktforskat en del.
Jag och grabben, farsan o hans far osåvidare har haft samma efternamn sen början av 1700talet.
Det finns en gård som ärvts inom släkten sen den tiden. Den är det dock en kusin till min far som äger nu.
Farsan vet vart det är iaf, så tänkte åka förbi där någongång med honom.
/Dave

"dont give in to hate, that leads to the dark side" - Obi Wan Kenobi, Jedi Master
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

1Dave wrote: 22 Dec 2024, 11:53 Min svärfar har släktforskat en del.
Jag och grabben, farsan o hans far osåvidare har haft samma efternamn sen början av 1700talet.
Det finns en gård som ärvts inom släkten sen den tiden. Den är det dock en kusin till min far som äger nu.
Farsan vet vart det är iaf, så tänkte åka förbi där någongång med honom.
Coolt!
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
1Dave
Talliummedlem

Post by 1Dave »

Zoidar wrote: 22 Dec 2024, 12:36
Coolt!
Min mors släkt är från Småland. Har fått reda på en del om hennes släkt bak till sent 1800tal iaf
/Dave

"dont give in to hate, that leads to the dark side" - Obi Wan Kenobi, Jedi Master
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Jag frågade min systerdotter om hon ville ta över min släktforskning men hon var inte pigg på det. Det är min mammas släktforskning och jag har fyllt på lite. Den unga släkten i USA ville veta nu levande släktingar, så det samlade mamma in.
1Dave
Talliummedlem

Post by 1Dave »

Geta wrote: 22 Dec 2024, 20:09 Jag frågade min systerdotter om hon ville ta över min släktforskning men hon var inte pigg på det. Det är min mammas släktforskning och jag har fyllt på lite. Den unga släkten i USA ville veta nu levande släktingar, så det samlade mamma in.
Jag vart inte så intresserad av släktforskning förens några år sedan. Och jag vet knappt hur man gör men vart inne o kollade lite påt igår. Hittade att en förfader på svärdsidan dog i Pommern 1715 med graden Kapten.
/Dave

Richard
Administratör

Post by Richard »

På mormors sida har jag kommit ca 3 200 år tillbaka, till min 98:e gammelmorfar; https://en.wikipedia.org/wiki/Francus Hittade en gren som leder till Merovingerna, så det var bara att leta förfäder till dom. Men likt i historien om DaVinci-koden, så är det ett glapp runt Jesus tid...

Min farmor släktforskade men hittade en judisk gren på 1600-talet, det var i början på 40-talet i Tyskland, så hon avråddes från att forska vidare på den. Så jag är minsann en 1/64-dels jude!
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

1Dave wrote: 23 Dec 2024, 07:04
Geta wrote: 22 Dec 2024, 20:09 Jag frågade min systerdotter om hon ville ta över min släktforskning men hon var inte pigg på det. Det är min mammas släktforskning och jag har fyllt på lite. Den unga släkten i USA ville veta nu levande släktingar, så det samlade mamma in.
Jag vart inte så intresserad av släktforskning förens några år sedan. Och jag vet knappt hur man gör men vart inne o kollade lite påt igår. Hittade att en förfader på svärdsidan dog i Pommern 1715 med graden Kapten.
Hittade en förfader som var ryttare och stupade i Stralsund.
Post Reply