Diskbråck

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
amandara
Iridiummedlem

Diskbråck

Post by amandara »

Japp. Det är ingen höjdare. Tror det beror på att övervikten tynger.
Krokus
Rodiummedlem

Re: Diskbråck

Post by Krokus »

Jaså? Jag har ont pga mitt diskbråck och har haft ännu värre smärta när jag varit normalviktig (65kg). Vissa rörelser verkar göra smärtan värre för mig.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Jag har problem, eller känner av diskbråcket, när jag sitter rakt upp och ner, och när jag lägger mig i sängen. Uppresande både till Stockholm på en trång överbefolkad buss, och resan upp till Västerbotten med bil. Sen var vi till Vilhelmina 3 timmar enkel väg det var ingen höjdare för ryggen. Belastning och rotation av bålen är det värsta, lärde jag mig på fysioterapiutbildningen, och det stämmer på mig.

Jag vet inte varför jag fått problem på senaste tiden - jag har haft väldigt lite problem av det genom åren faktiskt. Såklart var jag risig precis i början, fick krypa till toa och sånt för ryggen krampade.

Jag fick mitt diskbråck för 22 år sen när jag var med 3 stora och starka karlar och bar ner ett skittungt gammalt Steinway piano nerför 2 trappor.

Jag gymnastiserar ofta både för att stretcha och för att få igång blodcirkulationen.

Jag känner av det men jag är inte handikappad i någon vidare grad. Jag tar tex ingen smärtlindring - det är tolerabelt.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Asså jag är lite lipig nu men jag har jäkla ont i ländryggen. Men men. Det är som det är. De andra är ute och röjer skoterled och jag tar det lugnt - behöver inte göra något som belastar ryggen. Men att sitta gör jäkla ont, men det gör det även att ligga - so here I am.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

amandara wrote: 25 Dec 2024, 14:03 Asså jag är lite lipig nu men jag har jäkla ont i ländryggen. Men men. Det är som det är. De andra är ute och röjer skoterled och jag tar det lugnt - behöver inte göra något som belastar ryggen. Men att sitta gör jäkla ont, men det gör det även att ligga - so here I am.
Usch då! Har du några stretchövningar?
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Zoidar wrote: 25 Dec 2024, 14:25
amandara wrote: 25 Dec 2024, 14:03 Asså jag är lite lipig nu men jag har jäkla ont i ländryggen. Men men. Det är som det är. De andra är ute och röjer skoterled och jag tar det lugnt - behöver inte göra något som belastar ryggen. Men att sitta gör jäkla ont, men det gör det även att ligga - so here I am.
Usch då! Har du några stretchövningar?
Ja jo, det har jag - jag är ju fysioterapeut så jag vet vad som gäller. Jag stretchar och gymnastiserar. Men ett diskbråck är ett diskbråck och nu gör det ont. Men det blir bättre - det vet jag. Jag behöver bara få komma hem och styrketräna lite. Så blir det bättre.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Det var fan obehagligt idag.
Post Reply