Du blir inte tjock av Aripiprazol?!

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
Nobel
Tuliummedlem

Du blir inte tjock av Aripiprazol?!

Post by Nobel »

Min nuvarande läkare säger att Aripiprazol inte orsakar viktuppgång, trots att jag uppmärksammat denna om en metastudie som styrker att den visst gör det. Sedan är jag ett levande bevis på att den gör det också. Blir lite upprörd över att han viftar bort min oro med att ha gått upp 20 kg sedan jag började med antipsykotika. Han bara skrattade och sade, "Ja, alla önskar vi att vi kunde väga mindre". Se mig i ögonen och säg det efter att du själv testat, din mupp.

Hur är det för er som testat, alternativt tar, Aripiprazol?
'cause the freak inside controls my mind
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Re: Du blir inte tjock av Aripiprazol?!

Post by Geta »

Läkarna vill inte erkänna att man går upp i vikt av antipsykotika. Den medicinen har inte jag testat.
Inwatto
Berylliummedlem

Post by Inwatto »

Jag gick upp mer med Zyprexa än vad jag gjort med Abilify, men det är uppgång på den sistnämnda helt klart. 1 kg om året har det blivit. Det låter inte mycket, men på 10+ år, blir det en tung kulmage att släpa på. Har lyckats avstanna viktökningen men att gå ner - glöm det!
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Jag har gått upp från 55kg till som mest 81kg under tiden med Aripiprazol. Däremot tar jag fler läkemedel än enbart A.

Länge (flera år) var jag viktstabil på 65kg, men gick upp när jag började med p-piller och sedan ännu mer när jag började med Gabapentin.

Jag försöker gå ner, vilket är svårt med två sederande läkemedel.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Försökte gå ner på Abilify för några år sedan. Det var svårt. Viktminskningen var nästan obefintlig. Tycker din läkare är en idiot Nobel! Min läkare hävdade att Peratsin inte har sexuell biverkning, vilket också är fel. Men tror Peratsin är näst intill viktneutral.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
femfemman
Vanadinmedlem

Post by femfemman »

Har gått upp cirka 20 kg sedan jag började med Aripiprazol. Men det är över väldigt lång tid. Så kanske plus 2 kg om året?
Koi
Rubidiummedlem

Post by Koi »

Låg still på 90 kg i flera år.
Målningen är själens spegel
zoegas
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by zoegas »

Allt har biverkningar. Konstigt läkaren viftar bort det när det är för en sjukdom man kan dö av. De pillerna innehåller inga kalorier alls. Så det är helt på dig det där. Ta till dig de 20 kilona innan du väger 40 mer och ät förnuftigt.
Nobel
Tuliummedlem

Post by Nobel »

Min diet de senaste två åren har varit ett balanserat mål om dagen. Kan inte skära ner mer eftersom att min hjärna fungerar suboptimalt i svältläge och den måste fungera väl när jag jobbar. Åtminstone har jag inte gått upp så mycket de senaste åren.
'cause the freak inside controls my mind
Martina
☢️ Toriummedlem ☢️

Post by Martina »

Jag gick upp ca tre kilo på Abilify. Och tio på Risperidon det suger. Ytterligare några kilo till av Klimakteriet. Men var smal och fin innan all medicin.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Gick också upp 10 kg av Risperidon. Var också smal innan jag började med antipsykotika på stenåldern.
Post Reply