Vad tänker du på just nu?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

amandara
Iridiummedlem

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by amandara »

Jag gav bort hela mitt hem i en knallpsykotisk. Massa dyra och fina saker. Till second hand. Jag känner att det de kunde sälja alla de sakerna för, gör att jag inte känner att jag vill ge mer. Dessutom får personal inom olika hjälporganisationer sjukt höga löner, topparna. Det är helt sjukt, när pengarna ska gå till behövande. Sen finns där korruption. Jag känner inte att jag behöver skänka mer, jag har dragit mitt strå till stacken.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

amandara wrote: 17 Jan 2025, 09:11 Jag gav bort hela mitt hem i en knallpsykotisk. Massa dyra och fina saker. Till second hand. Jag känner att det de kunde sälja alla de sakerna för, gör att jag inte känner att jag vill ge mer. Dessutom får personal inom olika hjälporganisationer sjukt höga löner, topparna. Det är helt sjukt, när pengarna ska gå till behövande. Sen finns där korruption. Jag känner inte att jag behöver skänka mer, jag har dragit mitt strå till stacken.
Vill man inte ge pga korruption och höga löner hos stora hjälporganisationer finns det andra sätt. Jag har gett direkt till de som är i fält, där pengar går oavkortat till ändamålet. Menar att möjlig korruption eller höga löner hos chefer inte är någon ursäkt att inte ge. Sen om man inte vill ge av andra skäl, visst, vi får ju själv välja.

Jesus säger vi ska ge en del av det vi har till behövande. Den regeln följer jag.
Last edited by Zoidar on 17 Jan 2025, 09:49, edited 3 times in total.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Jag fick pengar av mina föräldrar. Skänkte alltihop. Det känns nu i efterhand respektlöst mot mina föräldrar i.o.m. de inte gett mig pengarna om de visste jag skulle ge bort allt. Hur tänkte jag egentligen? Det är ett typiskt expempel på hur givande kan bli fel.
wasp
Cesiummedlem

Post by wasp »

Zoidar wrote: 17 Jan 2025, 09:38 Jag fick pengar av mina föräldrar. Skänkte alltihop. Det känns nu i efterhand respektlöst mot mina föräldrar i.o.m. de inte gett mig pengarna om de visste jag skulle ge bort allt. Hur tänkte jag egentligen? Det är ett typiskt expempel på hur givande kan bli fel.
Varför gav du om du får samvetskval?? Är säkert någon fattig människa som fått ta del av dem.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Bekymrar mig för att min buss antagligen dras in. Då blir det att åka taxi och anlita hemtjänst för inköp.
Jocke
Iridiummedlem

Post by Jocke »

Du kan beställa mat från din affär via nätet? Och få det hemkört! Billigare än taxi?
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Jocke wrote: 17 Jan 2025, 14:48 Du kan beställa mat från din affär via nätet? Och få det hemkört! Billigare än taxi?
Nej, min affär ICA har inte hemkörning.
Jocke
Iridiummedlem

Post by Jocke »

coop då en bit bort, har väl?
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Är osäker på det.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Både kristendomen och buddhismen talar om för oss att man bör skänka till behövande. Det är något nödvändigt att göra enligt båda, men inte av samma skäl.

Inom kristendomen skänker man till de behövande för att Jesus är förebilden och urtypen av en god människa.Inom buddhismen skänker man för att bättra på sin karma.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

wasp wrote: 17 Jan 2025, 14:09
Zoidar wrote: 17 Jan 2025, 09:38 Jag fick pengar av mina föräldrar. Skänkte alltihop. Det känns nu i efterhand respektlöst mot mina föräldrar i.o.m. de inte gett mig pengarna om de visste jag skulle ge bort allt. Hur tänkte jag egentligen? Det är ett typiskt expempel på hur givande kan bli fel.
Varför gav du om du får samvetskval?? Är säkert någon fattig människa som fått ta del av dem.
Jag ändrar mig hela tiden. Det som först känns bra, känns sen mindre bra. Hade jag sett var mina pengar gått och vilken nytta det gjort skulle jag säkert varit mer glad och nöjd med mina gåvor. Synd man aldrig får veta.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Zoidar,

Har märkt att du ändrar dig hela tiden.
Post Reply