Prolaktin
Moderator: Moderator 1
Prolaktin
Jag har höga doser prolaktin tfa antipsykotika. När jag blev insatt på Haldol, för 14 år sen, blev brösten stora som meloner över natten. Prolaktin. Jag var så jäääla nöjd med mina små bröst som jag hade innan haldolen. Jag har i vuxen ålder alltid haft mer stora bröst än små. Så jag var glad när jag vägde 70 kg och hade små bröst. Den här vikten gick jag ner till när jag var utan mediciner i något år. Jag blev oxå knallpsykotisk när jag inte hade antipsykotika.
Hur som. När jag fick olanzapin som första antipsykotika 2000, gick jag inte upp i vikt alls. Hade 5 mg i fem år. Annars är det vanligt att gå upp i vikt av olanzapin. Men min biokemi verkar vara lite annorlunda än många andras. Jag funkar tex bra på Haldol. Men jag får jävligt mycket mjölk i brösten och därmed gigantiskt stora. I kombination med att jag är rejält överviktig förstås.
Jag började att gå upp i vikt när olanzapin byttes mot risperdal. Från 70 till 90 till 110 kg, som är min setpointvikt sedan 12ish år tillbaka.
Prolaktin gör att bröstmjölk produceras, att man får mammakänslor och går upp i vikt. Det är ett hormon. Som ökar gravida kvinnors prolaktinnivåer. Jag fightas mot, och många med mig, samma sak som händer gravida kvinnor hormonellt. En del får ett omättligt hungersug, och många går upp mycket i vikt.
Där är många av oss. Som gravida, eller samma effekter av höjda prolaktinnivåer som dem.
Jag ”visste” redan när jag fick antipsykotika, att jag fick kvinnligt könshormon som jag trodde då. Det var, och är, prolaktin. Jag har kollat upp det nån gång då och då genom åren, men riktigt grundligt inte förrän nu.
Jag är överviktig. Tfa prolaktin. Jag var aldrig överviktig innan antipsykotika klev in i mitt liv. Jag måste ha antipsykotika men.
Olanzapin är en av de antipsykotika som ger minst prolaktinökning.
Nu till grejen med det här resonemanget. Jag kanske ska försöka byta haldolen mot olanzapin?! Jag har olanzapin utskrivet som behovsmedicin, för ångest och sömn. Så det är ingen big deal att byta så sett. Haldol funkar sjukt bra på mig! Men nu är jag stabilare än då mellan år 2000 och 2005 när jag hade olanzapin. Jag fick då 5 mg, vilket är en låg dos, nu tar jag 10 mg för sömnen.
Jag skulle vilja testa iallafall. Bättre än en gastric sleeve operation tänker jag - för det är ju ett irreversibelt ingrepp i ett friskt organ. Min kp ringer i eftermiddag och då ska vi bolla om det här.
Jag har sen november haft mer driv, fokus, mått bra. Och börjat kolla närmare på mina mediciner, och biverkningar. Idag var det dags att dyka ner i ämnet prolaktin.
Jag har ju verkligen ett gå ner i vikt projekt för mig, sedan 13 år tillbaka. Jag har varit med i Viktväktarna större delen av den tiden. En gång gick jag ner till 82 kg och 2 gånger till 92 kg. Men jag har alltid gått upp allt, till min setpoint 110 kg, på relativt kort tid.
En magsäcksoperation och samma hinder på antipsykotika, men mindre magsäck så går inte äta så mycket - och inte stilla hungern. De två komponenterna motarbetar varandra starkt.
Nej jag önskar att jag kunde minska prolaktinhalten, så jag slipper fungera som en gravid kvinna, när det gäller bröstmjölksproduktion, hunger och viktuppgång.
Det är inte alls bra för hälsan, inte på något sätt, att vara kraftigt överviktig.
Blä. Hoppas samtalet med min kontaktperson blir konstruktivt.
Hur som. När jag fick olanzapin som första antipsykotika 2000, gick jag inte upp i vikt alls. Hade 5 mg i fem år. Annars är det vanligt att gå upp i vikt av olanzapin. Men min biokemi verkar vara lite annorlunda än många andras. Jag funkar tex bra på Haldol. Men jag får jävligt mycket mjölk i brösten och därmed gigantiskt stora. I kombination med att jag är rejält överviktig förstås.
Jag började att gå upp i vikt när olanzapin byttes mot risperdal. Från 70 till 90 till 110 kg, som är min setpointvikt sedan 12ish år tillbaka.
Prolaktin gör att bröstmjölk produceras, att man får mammakänslor och går upp i vikt. Det är ett hormon. Som ökar gravida kvinnors prolaktinnivåer. Jag fightas mot, och många med mig, samma sak som händer gravida kvinnor hormonellt. En del får ett omättligt hungersug, och många går upp mycket i vikt.
Där är många av oss. Som gravida, eller samma effekter av höjda prolaktinnivåer som dem.
Jag ”visste” redan när jag fick antipsykotika, att jag fick kvinnligt könshormon som jag trodde då. Det var, och är, prolaktin. Jag har kollat upp det nån gång då och då genom åren, men riktigt grundligt inte förrän nu.
Jag är överviktig. Tfa prolaktin. Jag var aldrig överviktig innan antipsykotika klev in i mitt liv. Jag måste ha antipsykotika men.
Olanzapin är en av de antipsykotika som ger minst prolaktinökning.
Nu till grejen med det här resonemanget. Jag kanske ska försöka byta haldolen mot olanzapin?! Jag har olanzapin utskrivet som behovsmedicin, för ångest och sömn. Så det är ingen big deal att byta så sett. Haldol funkar sjukt bra på mig! Men nu är jag stabilare än då mellan år 2000 och 2005 när jag hade olanzapin. Jag fick då 5 mg, vilket är en låg dos, nu tar jag 10 mg för sömnen.
Jag skulle vilja testa iallafall. Bättre än en gastric sleeve operation tänker jag - för det är ju ett irreversibelt ingrepp i ett friskt organ. Min kp ringer i eftermiddag och då ska vi bolla om det här.
Jag har sen november haft mer driv, fokus, mått bra. Och börjat kolla närmare på mina mediciner, och biverkningar. Idag var det dags att dyka ner i ämnet prolaktin.
Jag har ju verkligen ett gå ner i vikt projekt för mig, sedan 13 år tillbaka. Jag har varit med i Viktväktarna större delen av den tiden. En gång gick jag ner till 82 kg och 2 gånger till 92 kg. Men jag har alltid gått upp allt, till min setpoint 110 kg, på relativt kort tid.
En magsäcksoperation och samma hinder på antipsykotika, men mindre magsäck så går inte äta så mycket - och inte stilla hungern. De två komponenterna motarbetar varandra starkt.
Nej jag önskar att jag kunde minska prolaktinhalten, så jag slipper fungera som en gravid kvinna, när det gäller bröstmjölksproduktion, hunger och viktuppgång.
Det är inte alls bra för hälsan, inte på något sätt, att vara kraftigt överviktig.
Blä. Hoppas samtalet med min kontaktperson blir konstruktivt.
Re: Prolaktin
Jag har Xeplion, injektion. Det gör också att prolaktinet stegrar, jag har fått lite större bröst men det gör inte så mycket
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
Jag hade såpass höga prolaktinnivåer ett tag att jag fick bröstmjölk, trodde jag hade blivit gravid... blev tvungen att sluta tvärt med den medicinen. Bolla idén med vården som sagt, kan du gå ner i vikt utan en operation är ju det alltid positivt! :)
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Ja precis! Ja jag har oxå bröstmjölk.mrsearlgray wrote: ↑10 Feb 2025, 13:19 Jag hade såpass höga prolaktinnivåer ett tag att jag fick bröstmjölk, trodde jag hade blivit gravid... blev tvungen att sluta tvärt med den medicinen. Bolla idén med vården som sagt, kan du gå ner i vikt utan en operation är ju det alltid positivt! :)
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
Oj! det ska man tydligen inte ha, då är nivåerna för höga enligt den doktorn jag hade...amandara wrote: ↑10 Feb 2025, 13:34Ja precis! Ja jag har oxå bröstmjölk.mrsearlgray wrote: ↑10 Feb 2025, 13:19 Jag hade såpass höga prolaktinnivåer ett tag att jag fick bröstmjölk, trodde jag hade blivit gravid... blev tvungen att sluta tvärt med den medicinen. Bolla idén med vården som sagt, kan du gå ner i vikt utan en operation är ju det alltid positivt! :)

Min läkare som jag hade då sa att det får jag ta om det inte läcker och rinner. Jag ska verkligen ventilera igenom det här med min kp.mrsearlgray wrote: ↑10 Feb 2025, 13:35Oj! det ska man tydligen inte ha, då är nivåerna för höga enligt den doktorn jag hade...amandara wrote: ↑10 Feb 2025, 13:34Ja precis! Ja jag har oxå bröstmjölk.mrsearlgray wrote: ↑10 Feb 2025, 13:19 Jag hade såpass höga prolaktinnivåer ett tag att jag fick bröstmjölk, trodde jag hade blivit gravid... blev tvungen att sluta tvärt med den medicinen. Bolla idén med vården som sagt, kan du gå ner i vikt utan en operation är ju det alltid positivt! :)![]()
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
Jaha, okej för på mig läckte det och rann en massa...amandara wrote: ↑10 Feb 2025, 13:38Min läkare som jag hade då sa att det får jag ta om det inte läcker och rinner. Jag ska verkligen ventilera igenom det här med min kp.mrsearlgray wrote: ↑10 Feb 2025, 13:35Oj! det ska man tydligen inte ha, då är nivåerna för höga enligt den doktorn jag hade...![]()
Japp då förstår ja! Att du fick sluta!mrsearlgray wrote: ↑10 Feb 2025, 13:40Jaha, okej för på mig läckte det och rann en massa...amandara wrote: ↑10 Feb 2025, 13:38Min läkare som jag hade då sa att det får jag ta om det inte läcker och rinner. Jag ska verkligen ventilera igenom det här med min kp.mrsearlgray wrote: ↑10 Feb 2025, 13:35
Oj! det ska man tydligen inte ha, då är nivåerna för höga enligt den doktorn jag hade...![]()
Jag tar risperidon men har inte för högt prolaktinvärde. Tar i och för sig låg dos.
Jag tror att man reagerar olika på olika substanser. Jag har ju tex Haldol som många inte tycker om men som jag funkar på, jag gick inte upp i vikt av olanzapin vilket många gör. Vi har lite olika biokemi alla.