Att vara svartsjuk

Om problem med samlevnad och att hitta en partner.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Att vara svartsjuk

Post by memphis »

När jag var yngre var jag väldigt svartsjuk. Men det har växt bort med åren. Sen är man väl oftast svartsjuk mer i början av ett förhållande.

Är du svartsjuk?
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Klankedinken
Guldmedlem

Re: Att vara svartsjuk

Post by Klankedinken »

Jag tror att det handlar om osäkerhet på något vis. Att man jämför sig med andra människor och tänker att partnern har det bättre med någon annan?
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Ja det handlar om osäkerhet, som växer bort ju längre man är tillsammans. Man är rädd att förlora sin partner som man nyss blivit så kär i.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Richard
Administratör

Post by Richard »

Nä, jag har inte varit svartsjuk. Men så har jag inte heller haft så många förhållanden.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Jsg har,aldrig varit ett dugg svartsjuk, fast det funnits situationer när jag borde ha varit det. Men det finns inte i mig.
wasp
Cesiummedlem

Post by wasp »

People say the most peculiar things when jealousy burns.........
Koi
Rubidiummedlem

Post by Koi »

Jag är inte svartsjuk. Har haft en partner som var mycket svartsjuk. Det var skitjobbigt.
Målningen är själens spegel
1Dave
Talliummedlem

Post by 1Dave »

Jag har varit svartsjuk. Det blossar upp ibland desvärre.
/Dave

"dont give in to hate, that leads to the dark side" - Obi Wan Kenobi, Jedi Master
zoegas
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by zoegas »

Nej. Många vill vara mig men det får man ta.
Nobel
Tuliummedlem

Post by Nobel »

Jag har varit svartsjuk, men det händer sällan. För mig har det att göra med hur trygg jag känner mig i en relation. Jag har lätt för att känna mig trygg, Med tiden har jag också lärt mig att ha distans till mina känslor. Så jag har bättre kontroll över mina känslor idag än förr, och ibland välkomnar jag känslor som en gammal vän som hälsar på. Brukar skratta för mig själv när jag känner ilska. Tycker det är komiskt med känslor och häftig att det är möjligt att se på känslor ur tredjepersonsperspektiv. Är sällan arg. När jag blir arg stannar jag upp en liten stund, ler för mig själv, och börjar analysera känslans ursprung. Svartsjuka är svårare att analysera, men det brukar gå efter en stund.
'cause the freak inside controls my mind
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

I morse skickade min syster en fantastisk bild av soluppgång i Sahara, och plötsligt kände jag ett sting av avund.
Det är en ny slags känsla för mig. Jag har alltid varit nöjd i mig själv och aldrig blivit avundsjuk på andra.
Men som sagt, det senare har jag börjat känna avundsjuka och jag hatar det! Fy en sån hemsk känsla.
Post Reply