Autism eller högkänslighet (Aftonbladet)

Om Asperger, ADHD, m.m.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Autism eller högkänslighet (Aftonbladet)

Post by Geta »

Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️

Re: Autism eller högkänslighet (Aftonbladet)

Post by Leakim97 »

HSP "highly sensitive person" är nog de allra flesta med psykossjukdomar, är min gissning.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Folk vet mycket väl att jag vill ha information. Om tider, tex när vi ska äta - så att jag kan förbereda mig och det som behöver förberedas. Jag är själv väldigt noggrann med att ge information om saker, samordna och förmedla - så att alla vet vad som gäller och hur läget är. Några förstår det. Och några inte - eller vill de inte förstå, när jag själv är så övertydlig? Nonchalerar de bara mig och låtsas som intet? Varför ignoreras jag och mina behov när det gäller att planera - och få veta vad som gäller? Har jag Asberger eller bara några jävligt nonchalanta personer runtikring mig?
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Det heter Aspergers syndrom och inte Abergers som många envisas med att kalla det.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Geta wrote: 13 Jul 2024, 15:13 Det heter Aspergers syndrom och inte Abergers som många envisas med att kalla det.
Japp jag funderar varje gång jag skriver asperger om det ska vara p eller b.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Min vän som är deprimerad tror att hon eventuellt kan ha högfungerande autism. Jag tror inte det eftersom hon är 51 år och problemen börjat de senaste åren. Hon gick i vanlig grundskola, klarade av gymnasium, högskola, jobb och barn och familj. Men hennes depression är däremot komplicerad. Jag försöker få henne att söka en läkare.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Min kusin som har autism verkar må bra. Hennes specialintresse är ishockey. Det har alltid varit så. Hon är på sätt och vis högfungerande. Hon bor själv, har ett skyddat arbete, går på hockeymatcher med sin pappa. Men hon verkar leva i upprepningarnas land. Det är mycket samma samma. Saker som hon hört som liksom fastnat på hennes näthinna. Hon gillar att ställa frågor som hon egentligen vet svaret på. Hon gillar det hon känner till sen innan.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Post Reply