Sertralin och pigghet?
Moderator: Moderator 1
- mrsearlgray
- ☢️ Prometiummedlem ☢️
Sertralin och pigghet?
Äter någon här sertralin och hur reagerar ni på den? Blir ni piggare av den?
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Re: Sertralin och pigghet?
Tycker inte jag blir piggare, men sen har jag ju Peratsin som sederar mig. Du får helt enkelt prova den.mrsearlgray wrote: ↑14 Apr 2025, 22:41 Äter någon här sertralin och hur reagerar ni på den? Blir ni piggare av den?
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
- mrsearlgray
- ☢️ Prometiummedlem ☢️
Jo precis, gillar inte att paranoian ökar av Voxra som i sig också ökar ångesten.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Sertralin är det bästa antidepressiva läkemedlet som jag har haft. Tyvärr fick jag biverkningar på 75mg och var tvungen att sluta. (Kunde inte kissa ordentligt.)
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Biverkningar gjorde att jag fick sluta med Sertralin och fick ecitalopram istället. Blev inget piggare av vare sig sertralin eller ecitalopram.
Jag blir piggare när jag sätter ut imovane, - sover bättre, och trappar ut sertralin.
Jag blev piggare och fick mer energi av Venlafaxin (SNRI). Men vill ändå höja ett varningens finger för den, för den var ett halvt helvete att sluta med.
Håller med - ett helvete att sluta.
Har aldtig haft problem att sluta med SSRI eller SNRI. De brukar tappa effekten på mig och sen går det sluta utan att jag märker något.
Pärsen av den senaste sertralinsänkningen, 25 mg från 50 mg, verkar ha avklingat. Det är två jävliga dagar efter utsättandet. Jag ska klara det här med.
För övrigt har sertralin varit en bra antidepressiv medicin för mig - den bästa av alla de jag har provat. Sålänge man behöver mediciner ska man ha dem. Men jag behöver inte längre. Men jag tycker att sertralin har varit en bra medicin. Men vi har alla lite olika biokemi - på just mig har den här funkar klockrent.
Det lär ska vara så att det är tufft att sätta ut ALLA depressiva, så inget särskilt med sertralin. Abstinens pratar man faktiskt om, och att vården är ganska okunniga om utsättningssymtom - och det är oxå min erfarenhet. När jag satte ut venlafaxin för ett par år sen - jävligt obehagligt. Det är som det är. Behöver man ta medicinerna ska man ta dem. Det handlar om överlevnad.
När jag är färdig med mina medicinutsättningar ska jag bara ha: levaxin, lamotrigin och Haldol kvar. En frihet. Dessa mediciner behöver jag. Men jag är så vida pass mycket piggare av att imovane är borta, och när utsättningssymtomen av sertralin avklingar - även av den.
Mycket mindre hunger/sug oxå. Hoppas på att kunna gå ner lite i vikt den vägen.
För övrigt har sertralin varit en bra antidepressiv medicin för mig - den bästa av alla de jag har provat. Sålänge man behöver mediciner ska man ha dem. Men jag behöver inte längre. Men jag tycker att sertralin har varit en bra medicin. Men vi har alla lite olika biokemi - på just mig har den här funkar klockrent.
Det lär ska vara så att det är tufft att sätta ut ALLA depressiva, så inget särskilt med sertralin. Abstinens pratar man faktiskt om, och att vården är ganska okunniga om utsättningssymtom - och det är oxå min erfarenhet. När jag satte ut venlafaxin för ett par år sen - jävligt obehagligt. Det är som det är. Behöver man ta medicinerna ska man ta dem. Det handlar om överlevnad.
När jag är färdig med mina medicinutsättningar ska jag bara ha: levaxin, lamotrigin och Haldol kvar. En frihet. Dessa mediciner behöver jag. Men jag är så vida pass mycket piggare av att imovane är borta, och när utsättningssymtomen av sertralin avklingar - även av den.
Mycket mindre hunger/sug oxå. Hoppas på att kunna gå ner lite i vikt den vägen.
Låter skönt att bli av med en medicin Amandara.
Ja det är en lyx att må så bra att det är möjligt!