Aripiprazol eller Haldol-viktproblem

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

Geta
☢️ Californiummedlem ☢️

Re: Aripiprazol eller Haldol-viktproblem

Post by Geta »

Jag hade en arbetskamrat som inte kunde få barn men paret var envisa och gick igenom behandlingar. De fick en son som var helt normal men sedan fick de en dotter som är svårt utvecklingsstörd och som nu i vuxen ålder är på ett gruppboende. Nu kanske jag svär i kyrkan men jag tror att det inte är meningen att få barn, när det inte går.
Richard
Administratör

Post by Richard »

Jag hade Haldol i ca 15 år o gillade den, men sen började jag bli stel av den, vilket kan vara ganska allvarligt, o bytte till Invega/Paliperidon som fungerar lika bra o utan biverkningar.

Abilify mådde jag inte alls bra av.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
yrväder
Rheniummedlem

Post by yrväder »

lite parkinson symtom får man nog även på invega den andre däremot ari nånting ska vara snällare när det kommer till parkinson symtom åtminstone om man läste Admins nyhetsbrev.
Geta
☢️ Californiummedlem ☢️

Post by Geta »

Tardiv dyskinesi är inte parkinsonsymtom.
femfemman
Galliummedlem

Post by femfemman »

Geta wrote: 13 May 2025, 08:42 Tardiv dyskinesi är inte parkinsonsymtom.
Stämmer, men av Haldol kan man få parkinsonism. Vilket är parkinsonliknande symptom med stelhet med mera.
yrväder
Rheniummedlem

Post by yrväder »

Nej Tardiv Dyskinesi är en skada i cellerna tror jag. Jag har en något enveten kommer och går muskelryckning i vänster ögonlock. Om man tittar i spegeln när det rycker så ser man att ryckningen är på ögonlocken men det har inte med medicinen att göra. Har frågat min läkare. Tar en dropp i ögat börjat med det nu och ibland lugnar det sig ibland inte. Stress relaterat kan det vara sa läkaren.

Min nacke känns faktiskt lite bättre sen jag börja med sifrol. De allra flesta som tagit neuroleptika under många år drabbas av stelhet och skakningar men man får ändå säga att de biverkningarna accepterar man mot nyttan man får av medicinen. Tardiv dyskenesi där ska läkaren vara uppmärksam och justera i tid eventuellt byta till en annan sort jag tycker det är beklagligt att man 2025 fortfarande blir drabbad av en uppkommen skada i hjärnan av neuroleptika.
Geta
☢️ Californiummedlem ☢️

Post by Geta »

När tardiv dyskinesi upptäcks är det nog redan försent att göra något. Jag har fått det av Risperdal efter 25 års medicinering.
yrväder
Rheniummedlem

Post by yrväder »

Fast jag har för mig att det har kommit en medicin man kan sätta in vid tardiv dyskinesi men om det enbart finns i USA eller om det nått Sverige vet jag inte. Kanske Admin vet eller sök på nätet.
Geta
☢️ Californiummedlem ☢️

Post by Geta »

Den enda medicinen som psykiatern erbjöd mig mot tardiv dyskinesi var Akineton men den ger kognitiv svikt.
yrväder
Rheniummedlem

Post by yrväder »

Nej det är inte Akineton det är en annan medicin och den tar nog kanske inte bort det helt men den lindrar

Ingrezza (valbenazin) samt Austedo (deutetrabenazin) är det de använder
Post Reply