Sömnapné

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

amandara
☢️ Prometiummedlem ☢️

Sömnapné

Post by amandara »

Jag tror att jag verkligen kan ha sömnapné. Ett gäng med sådana - kvävnings - upplevelser. Som att hålla på att drunkna men utan vatten, men den syrebristen.

Ni som har sömnapné, hur har det känts/hur känns det för er? Om ni vill berätta.

I mitten av juni ska jag göra sömnapné utredning. Bra, känns tryggt. Att få chansen att göra det.

Den där paralysen/syrebristen är väldigt obehaglig. Som att frivilligt inte andas. Att vara låst i utandningsläge utan att andas. Jag är väldigt tung över bröstkorgen, tung mage och tunga bröst. Mycket fett kring halsen. Min pulsklocka, sen jag skaffade den, säger varje natt att jag har ca 30 eller mer oroliga stunder.

Jag har ofta oxå dålig sömnkvalite och låga kvalite scores. Att stressen inte går ner trots att jag sover tillräckligt länge. Jag vaknar upp många gånger på natten.
Geta
☢️ Californiummedlem ☢️

Re: Sömnapné

Post by Geta »

Det beror väl på att du gått upp i vikt att du sover dåligt.
amandara
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by amandara »

Geta wrote: 24 May 2025, 21:03 Det beror väl på att du gått upp i vikt att du sover dåligt.
Jag är ju riktigt tjock. Men jag börjar även tro att sömnapné kan spöka. Av övervikt i sig tror jag inte att man sover dåligt.
Geta
☢️ Californiummedlem ☢️

Post by Geta »

Du hade behövt en C-pap.
amandara
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by amandara »

Ja kan vara så. Nu förstår jag vad du menar med övervikt - sömnapné kan försvinna om man går ner i vikt. Så det är ju övervikten!
zoegas
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by zoegas »

Smartwatches mäter det.
amandara
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by amandara »

Min klocka ska ange syrgassaturation, syremättnad i blodet, lägsta och som genomsnitt på natten - men den gör inte det. Den anger hur många andetag per minut.
Inwatto
Berylliummedlem

Post by Inwatto »

Jag snarkar. Provade att spela in hur det låter med min iPhone 6 (för några år sedan alltså). Kom fram till att det inte var sömnapné, för då ska man ha andningsuppehåll på 30 sekunder eller mer och det hade inte jag sa snark-appen. Enligt Google idag så räknas 10 sekunder andningsuppehåll som apné, men om det är så långt som 30 sekunder är det obstruktiv sömnapné.
amandara
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by amandara »

Tack Inwatto.
amandara
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by amandara »

Jag fick igång min pulsoximeter på klockan, äntligen. Har inte fattat hur man gör tidigare, men nuså. Inatt hade jag snitt syremättnad 90% och lägsta uppmätta syremättnad 83%. Talar väl mer och mer för sömnapné på mig, men man vet aldrig. Ska ju göra en proffsmätning om två veckor, ska bli intressant.
amandara
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by amandara »

Jag använde en snarkapp inatt, som registrerar snarkningar. Himmel vad jag snarkar!
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

amandara wrote: 28 May 2025, 06:46 Jag använde en snarkapp inatt, som registrerar snarkningar. Himmel vad jag snarkar!
Skulle vilja testa det också. Vilken app använde du?
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Post Reply