Japan

Berätta om dina, eller tipsa om resor.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 31192
Joined: 10 May 2021, 18:10

Japan

Post by Fantasio »

Jag skulle vilja åka till Japan. Det är främst Tokyo som lockar. Min systerdotter har varit där två gånger och hon gillade det hon fick uppleva. Tokyo är knasigt stort.
User avatar
zoegas
Rodiummedlem
Posts: 22520
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Japan

Post by zoegas »

Ja, det hade varit ball.

Image
amandara
Rodiummedlem
Posts: 21085
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Japan

Post by amandara »

Ja hade vart coolt!
User avatar
Zoidar
☢️ Plutoniummedlem ☢️
Posts: 48401
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Japan

Post by Zoidar »

Ser ut som ett datorspel. :shock:
"Se Guds Lamm som tar bort världens synd!"
- Johannes 1:29
User avatar
mrsearlgray
Rodiummedlem
Posts: 23160
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Japan

Post by mrsearlgray »

vill också dit, exet var där för två år sedan och skickade massa bilder när han var där.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 61075
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Japan

Post by Geta »

Vi hade en medlem på gamla Viska som älskade Japan och åkte dit ofta.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 13246
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Japan

Post by Richard »

Tokyo är större än Skåne (ej skalenliga på de jämförande kartorna)...

https://www.google.com/maps/@55.94304,1 ... FQAw%3D%3D
https://www.google.com/maps/@35.9016154 ... FQAw%3D%3D

Men Skåne har ca 1,43 miljoner invånare o i Stor-Tokyo bor det upp till 41 miljoner människor...
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
zoegas
Rodiummedlem
Posts: 22520
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Japan

Post by zoegas »

Ska vi inte bestämma att vi ska lägga pengar i en pott, så reser vi till Tokio sen och knarkar ihjäl oss?
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 13246
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Japan

Post by Richard »

zoegas wrote: 20 May 2026, 14:58 Ska vi inte bestämma att vi ska lägga pengar i en pott, så reser vi till Tokio sen och knarkar ihjäl oss?
Nä, jag frågade ChatGTP...

Hur ligger straffen till på narkotikabrott i Japan?
Japan har några av världens striktaste narkotikalagar, och även relativt små mängder kan leda till gripande, häkte och fängelse. Det gäller både japanska medborgare och utlänningar.

Några exempel på straffnivåer:

Cannabis (innehav eller bruk): upp till 7 års fängelse. Sedan lagändringen 2024 är även själva användningen kriminaliserad.

Cannabis för försäljning/vinstsyfte: 1–10 års fängelse och höga böter.

Metamfetamin (“stimulants”): upp till 10 års fängelse för innehav eller användning. Smuggling eller tillverkning kan i grova fall ge livstid.

Kokain, MDMA, LSD m.fl.: ofta upp till 7 års fängelse för innehav/användning.

Smuggling/import: betraktas mycket allvarligt och kan ge mycket långa straff eller livstid för tyngre preparat.

I praktiken:

Förstagångsbrott med små mängder cannabis kan ibland ge villkorlig dom eller ett kortare fängelsestraff, men arrestering och lång häktning är vanligt.

Japan har hög uppklarningsgrad och hård social stigmatisering kring narkotika. Kändisar och offentliga personer förlorar ofta jobb och kontrakt direkt vid gripande.

Polisen kan använda urin-, blod- och hårtester som bevis.

Det är också viktigt att veta att vissa läkemedel som är lagliga i Europa eller USA kan vara förbjudna i Japan, exempelvis vissa ADHD-mediciner och stimulantia.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 31192
Joined: 10 May 2021, 18:10

Re: Japan

Post by Fantasio »

Min systerdotter gjorde något ovanligt; Hon var i Chinatown i Tokyo!
User avatar
Zoidar
☢️ Plutoniummedlem ☢️
Posts: 48401
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Japan

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 21 May 2026, 17:45 Min systerdotter gjorde något ovanligt; Hon var i Chinatown i Tokyo!
Jag har varit i China Town i NY.
"Se Guds Lamm som tar bort världens synd!"
- Johannes 1:29
amandara
Rodiummedlem
Posts: 21085
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Japan

Post by amandara »

Jag har varit i Chinatown i Singapore, ascoolt.
Post Reply