Tack! Ja, det är ju det, att täta hålen i båten. Så länge jag fortsätter shoppa tar ju skulderna aldrig slut.
Spara tråden!
Moderator: Moderator 1
Re: Spara tråden!
Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son.
- John 3:16
Nej det är ju så. Jag hade stora skulder ett tag för länge sedan. Hur jag lyckades sluta shoppa vet jag inte, men jag gjorde det och betalade av skulderna. Nu är jag skuldfri. Det är en stor frihet ju.
Det förstår jag!
- Utomjordingen
- Germaniummedlem
"Det tråkiga – men ärliga – svaret är att det beror på inkomsten, utgifterna och vad pengarna ska användas till. En vanlig tumregel är att försöka spara omkring 10 procent av bruttolönen. För den som tjänar 30 000 kronor i månaden innebär det 3 000 kronor.
Det betyder förstås inte att den som sparar mindre gör fel. Den som vill ha något att jämföra med kan i stället titta på hur mycket andra i samma ålder sparar.
Enligt en undersökning från SEB ser det genomsnittliga månadssparandet ut så här:
18-29 år: 5 438 kronor
30-39 år: 8 838 kronor
40-49 år: 7 373 kronor
50-59 år: 8 328 kronor
Jag är 55 år gammal och tycker att 4100 kronor/månad som jag sparar är fan svårt alltså.
60-69 år: 5 972 kronor
70 år och äldre: 4 324 kronor".
"MSN"
Det betyder förstås inte att den som sparar mindre gör fel. Den som vill ha något att jämföra med kan i stället titta på hur mycket andra i samma ålder sparar.
Enligt en undersökning från SEB ser det genomsnittliga månadssparandet ut så här:
18-29 år: 5 438 kronor
30-39 år: 8 838 kronor
40-49 år: 7 373 kronor
50-59 år: 8 328 kronor
60-69 år: 5 972 kronor
70 år och äldre: 4 324 kronor".
"MSN"
Jag vet inte vad som är riktigt för allt är som science fiction - fast på riktigt?!
"Utomjordingen"
"Utomjordingen"
Jag tror inte på att spara på hög. Man ska ha en viss summa, ekonomer säger 3 månadslöner.
Det är väl buffert på kontot. Sen ska man ha feta summor på sparbanken.
- Utomjordingen
- Germaniummedlem
För 4-5 år sedan låg jag back flera tusen kronor varje månad i 4-5 år när det gällde räkningar - men sen jag blev skuldfri i april månad i år så har jag äntligen fått ordning på min budget för nu har jag alltid råd att betala räkningar varje månad.
Det var ett helvete att vara i Svarta Hålet i 4-5 år!
Det var ett helvete att vara i Svarta Hålet i 4-5 år!
Jag vet inte vad som är riktigt för allt är som science fiction - fast på riktigt?!
"Utomjordingen"
"Utomjordingen"
Hur hamnade du i svarta hålet?
- Utomjordingen
- Germaniummedlem
Handlade mest elektronik prylar för runt 150 tusen kronor som var lån! Till exempel den här Microsoft Surface Lap Top Studio dator med massa tillbehör och min Microsoft mobil som jag har kostade runt 100 tusen kronor. Sen köpte jag till mitt hobbyrum bland annat oscilloskop och funktions generator.
"Utomjordingen"
"Utomjordingen"
En mobiltelefon för 100 000kr? Är du knäpp? Tänk vad mycket vitlök du hade kunnat köpa för de pengarna.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
- Utomjordingen
- Germaniummedlem
Du läste fel - dator och data tillbehör + mobil för 100 tusen kronor! Eller så skrev jag lite otydligt!?
Annars, ja, jag är knäpp - har det på papper/journal!
Annars, ja, jag är knäpp - har det på papper/journal!
Last edited by Utomjordingen on 14 Sep 2026, 20:32, edited 1 time in total.
"Utomjordingen"
"Utomjordingen"