Koranbränning.

Om artiklar, tidningslänkar m.m.

Moderator: Moderator 1

memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Re: Koranbränning.

Post by memphis »

yrväder wrote: 06 Jul 2023, 15:16 Att ni aldrig fattar det är människan som gör religionen inte religionen som gör människan. Det är och förblir människans kvalitéer hur man är inifrån och ut det är inte religioner man ska skylla på.
Förstår vad du menar. Men det är också en fråga om identitet. Många identifierar sig med sin religion.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

https://www.expressen.se/kultur/jonas-g ... ndefrihet/

Här skriver Jonas Gardell om vad han tycker om att bränna upp böcker.
När jag för ett antal år sedan skrev mina teologiska böcker, ”Om Gud” och ”Om Jesus”, blev delar av frikyrkligheten oerhört upprörd, och det fanns pastorer som krävde att det skulle anordnas bokbål där mina böcker skulle brännas, inte olikt det i Berlin 1933. Det var naturligtvis förfärligt.

Men det författades också motböcker som förkastade det som jag skrivit och argumenterade emot mina böcker, liksom det arrangerades föreläsningar där mina texter skulle motbevisas.

Det tycker jag fortfarande är hedrande och rätt.

Det är yttrandefrihet.

Till och med när de skrev att jag var besatt av demoner och möjligen antikrist.

Det sekulära Sverige har ibland svårt att greppa hur religiös stora delar av världen faktiskt är. Man tycker att man gjort upp med de ”sagor” och den ”vidskepelse” som religion är.

Men då måste vi vara på det klara med att yttrandefriheten också är en sorts ”religion”.

Eller fantasi om ni så vill. En människoskapelse. Man måste tro på den för att den ska finnas.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Jonas Gardell har skrivit en väldigt intressant bok om mammans demens. Det stämmer att han kommer från frikyrklig miljö i skostaden Örebro.
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Kommer inte Jonas Gardell från Enebyberg i Danderyd? Eller minns jag fel? Han kanske föddes i Örebro, men flyttade till Enebyberg under barndomen?
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Jag menar att Gardells mamma kom från Örebro
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Ja ok! Nu är jag med på noterna!
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Idag har flera tusen motdemonstranter mot koranbränning samlats på Medborgarplatsen på Södermalm i Stockholm. Det är väl nära moskén.
zoegas
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by zoegas »

Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Ha,ha...
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Vad stod det? Bara i korthet.
zoegas
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by zoegas »

När irakiern Salwan Momika brände Koranen utanför Muslimska brödraskapets moské i centrala Stockholm, lyckades Momika, som enbart har ett tillfälligt uppehållstillstånd, inte bara göra sig outvisningsbar till Irak, utan även kränka miljontals människor i den muslimska världen.

Jag måste erkänna att det var lite underhållande att se klipp på alla dessa arga män som försökte sätta eld på flamskyddade blågula flaggor och krävde bojkott av Sverige.

Pakistan krävde, ironiskt nog, att FN:s råd för mänskliga rättigheter akut skulle kallas in för att låta bastioner av mänskliga rättigheter som Kina, Somalia, Qatar och Eritrea överlägga om ett fördömande av Sverige. Det hade varit pikant, då praktiskt taget det enda land som denna pajasklubb för diktaturer har lyckats fördöma under sina 17 år är Israel.
...
Denna samordnade attack mot Sveriges grundlag är inte något annat än ett försök till förnedring och krav på underkastelse inför en religion bestående av allt för många utövare med grava mindervärdeskomplex.

...

i stället för att renovera bort svenska grundlagskyddade friheter börja kompensera de brända koranerna med att skicka självhjälpsböcker till de 57 svårt kränkta länderna i stället.

Även om vi vet att de bara hade bränt upp dem.
yrväder
Skandiummedlem

Post by yrväder »

Då förstår jag det bättre det var inte religionen han protesterade mot egentligen utan det var landet och hur man behandlar sitt folk och omvärlden.

Men då är det det som skulle fått ta plats i media anledningen till varför och inte att han brände en koran och låta det dominera nyhetsflödet i Sverige och i omvärlde
Protesten mot hyckleriet.
Post Reply