Vad har ni gjort idag?
Moderator: Moderator 1
Re: Vad har ni gjort idag?
Att ha bil är ett sabla bekymmer. Det var det jobbigaste för mig med att bo på landet. Man var alltid tvungen att ha en fungerande bil, vilket slukar pengar. Jag skulle satsa på en packmoppe i stället.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
..fast körkort är ju alltid bra att ha!
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Håller med memphis. Bil är stressande att ha, både mentalt och finansiellt. De kostar mängder av pengar i bensin, försäkring, service och underhåll.
Buss är mycket bättre.
Last edited by Geta on 15 Apr 2025, 17:29, edited 1 time in total.
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
Jo jag vet, men körkortet vill jag ha ändå, sen om jag skaffar bil det får vi se helt enkelt.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Bara en fråga: Får man ta körkort om man har diagnosen schizofreni numera?
Jag har hört så många olika svar på den frågan, men är det någon som vet?
Jag har hört så många olika svar på den frågan, men är det någon som vet?
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
Man måste ha intyg från läkare, vilket jag har efterfrågat.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... nska-krav/
Det finns även andra sjukdomar och medicinska tillstånd som gör att man kan behöva lämna läkarintyg, till exempel vid hjärt- och kärlsjukdom, psykiska sjukdomar och sömn- och vakenhetsstörningar.
När man ansöker om körkortstillstånd får man svara på frågan om man tar några mediciner regelbundet. Det kan innebära att man behöver lämna in läkarintyg.
Det finns dock många mediciner som inte påverkar vår bedömning. Exempel på läkemedel som man inte behöver skicka in läkarintyg om är bland annat p-piller, astmamedicin och receptfria värktabletter.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Nu får man bli polis om man har diagnosen ADHD men ett intyg hos privatläkare kostar 15 000 kr.
Tack för informationen mrsearlgray och Krokus!
Jag körde bil i 20 år utan några olyckor.