Dame Edna är död 89 år (SVT)
Moderator: Moderator 1
Re: Dame Edna är död 89 år (SVT)
Japp! Jag är inte politiskt korrekt.
Kvinnliga dragartister är nog rätt ovanligt, om man jämför med män som är dragartister. Om det är någon tröst. :)
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Jag känner inte att dragqueens gör narr av kvinnor. Snarare tvärtom, de måste ju älska kvinnor så mycket att de vill vara en!
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Skulle man kunna klä ut sig till svart eller indian på samma sätt?
Skulle inte små barn kunna få fobi för groteska kvinnor som för
clowner?
Skulle inte små barn kunna få fobi för groteska kvinnor som för
clowner?
Last edited by Geta on 03 May 2023, 18:01, edited 1 time in total.
Det finns ingen drift bakom det som det gör bakom att klä ut sig till kvinna. I Thailand kallas de "ladyboys" och "det tredje könet".
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Varför siktar man in sig på små barn? Är inte det underhållning för vuxna?
https://rfslungdom.se/ordlista/drag-2/Att vara dragqueen (överdriva typiskt feminina uttryck) eller dragking (överdriva typiskt maskulina uttryck) är inte samma sak som att vara transvestit, däremot finns det många som inte känner att det finns någon tydlig gräns mellan transvestism och drag för dem själva. Drag är ofta något politiskt eller en form av scenkonst. Alla kan vara dragqueen eller dragking – oavsett kön.
Tror att jag missuppfattade dig förut. Menade du att hela grejen med drag är att göra narr av kvinnor (eller män)?
Det har jag ingen aning om Geta. Kanske vill man göra det normalt med transgenderpersoner. Även fast dragqueens är ju inte normala, och vill heller inte vara det.
Jag tycker inte att det är så enkelt som det framställs.
Själva showerna som dragqueens gör är för vuxna. Däremot finns det sagostunder med dragqueens för barn, där de läser högt ur barnböcker. Tanken är väl att visa att det är okej att vara annorlunda. Dessutom brukar barn gilla glitter och färg.
Som sagt- drag queens vill inte verka normala.