Vita arkivet

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Re: Vita arkivet

Post by memphis »

Det får bli som det blir, har inga tankar om min egen begravning. Jag kommer då att vara på väg nån annanstans. Förmodligen blir det inte mycket folk heller. Bara närmast sörjande.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Cosmos
Rheniummedlem

Post by Cosmos »

Jag har skrivit ett testamente på helt fri hand. Det är under bearbetning och sålunda inte underskrivet. Inte för att jag har något av direkt värde och inga pengar. Men musiken måste vara rätt. Det blir inga psalmer eller klassisk musik utan rock- och popmusik.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Richard
Administratör

Post by Richard »

Jag har en oerhört rolig plan efter jag har dött, men kan inte avslöja den före...
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️

Post by Nissegossen »

zoegas wrote: 09 Jul 2023, 20:12 Jag behöver med pengar!
Har du någon släkting du kan smöra för?
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
1Dave
Talliummedlem

Post by 1Dave »

Fyllde i mitt vita arkiv igår. Modellflyggrejerna skall mina syskonbarn ha iaf. Änsålänge är det väl brorsans son som kan ha ett intresse. Några direkta pengar kommer jag väl inte ha att testamentera bort. Iaf inte i nuläget.
/Dave

"dont give in to hate, that leads to the dark side" - Obi Wan Kenobi, Jedi Master
zoegas
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by zoegas »

Cosmos wrote: 10 Jul 2023, 06:14 Jag har skrivit ett testamente på helt fri hand. Det är under bearbetning och sålunda inte underskrivet. Inte för att jag har något av direkt värde och inga pengar. Men musiken måste vara rätt. Det blir inga psalmer eller klassisk musik utan rock- och popmusik.
Tänk på att det måste gå genom en notarie för att vara giltigt.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️

Post by Nissegossen »

Hade en kusin som skrev mitt och mitt ex inbördes testamente han var jurist och hade gått den långa banan som först tingsrättsnotarie han var husägare till många hyresgäst hus i det område jag då bodde i bla köpte han det hus jag bodde i strax efter att jag flyttat in. Han och hans fru var vittnen. Han sade något jag vill förmedla, hur man vill ha begravningen bör inte skrivas i testamente då testamentet är offentlig handling och testamentet kan utlösas först om 50 år (Vi var yngre) han sade lägg hur ni vill ha begravningen i ett följebrev då det inte är offentlig handling. Något att tänka på för Cosmos, te x
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Safir
Lutetiummedlem

Post by Safir »

zoegas wrote: 10 Jul 2023, 12:50
Cosmos wrote: 10 Jul 2023, 06:14 Jag har skrivit ett testamente på helt fri hand. Det är under bearbetning och sålunda inte underskrivet. Inte för att jag har något av direkt värde och inga pengar. Men musiken måste vara rätt. Det blir inga psalmer eller klassisk musik utan rock- och popmusik.
Tänk på att det måste gå genom en notarie för att vara giltigt.
Behövs väl bara att två personer som inte står med i testamentet bevittnar ens underskrift och att de vet att det är ett testamente? De behöver inte veta vad som står i testamentet.
Safir
Lutetiummedlem

Post by Safir »

1Dave wrote: 10 Jul 2023, 12:23 Fyllde i mitt vita arkiv igår. Modellflyggrejerna skall mina syskonbarn ha iaf. Änsålänge är det väl brorsans son som kan ha ett intresse. Några direkta pengar kommer jag väl inte ha att testamentera bort. Iaf inte i nuläget.

Vita Arkivet gäller inte som testamente så har man skrivit i Vita Arkivet att person X ska ha ens ägodel A så gäller inte det då arvsrätten måste följas. Så ens närmsta lagliga arvingar kan skita i vad man vill och ärva ägodel A ändå. Om de är schyssta så respekterar de det man skrivit i Vita Arkivet men de behöver inte göra det om de inte vill.
Last edited by Safir on 15 Jul 2023, 18:55, edited 1 time in total.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Det bästa att göra om man har ett stort arv efter sig, är väl att fördela sina tillgångar medan man lever. Då kan ingen lägga sig i.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Safir
Lutetiummedlem

Post by Safir »

memphis wrote: 15 Jul 2023, 18:55 Det bästa att göra om man har ett stort arv efter sig, är väl att fördela sina tillgångar medan man lever. Då kan ingen lägga sig i.
Jo, ens lagliga arvingar kan bestrida det och det man gett bort kan återkrävas till dödsboet efter att man dött. Typ. Minns inte exakt.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Jag tvivlar på att min systers barn vill ha mina pryttlar efter mig. De är så minimalistiska.
Post Reply