Sertralin och pigghet?

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

femfemman
Galliummedlem

Re: Sertralin och pigghet?

Post by femfemman »

amandara wrote: 05 May 2025, 19:30 Pärsen av den senaste sertralinsänkningen, 25 mg från 50 mg, verkar ha avklingat. Det är två jävliga dagar efter utsättandet. Jag ska klara det här med.

För övrigt har sertralin varit en bra antidepressiv medicin för mig - den bästa av alla de jag har provat. Sålänge man behöver mediciner ska man ha dem. Men jag behöver inte längre. Men jag tycker att sertralin har varit en bra medicin. Men vi har alla lite olika biokemi - på just mig har den här funkar klockrent.

Det lär ska vara så att det är tufft att sätta ut ALLA depressiva, så inget särskilt med sertralin. Abstinens pratar man faktiskt om, och att vården är ganska okunniga om utsättningssymtom - och det är oxå min erfarenhet. När jag satte ut venlafaxin för ett par år sen - jävligt obehagligt. Det är som det är. Behöver man ta medicinerna ska man ta dem. Det handlar om överlevnad.

När jag är färdig med mina medicinutsättningar ska jag bara ha: levaxin, lamotrigin och Haldol kvar. En frihet. Dessa mediciner behöver jag. Men jag är så vida pass mycket piggare av att imovane är borta, och när utsättningssymtomen av sertralin avklingar - även av den.

Mycket mindre hunger/sug oxå. Hoppas på att kunna gå ner lite i vikt den vägen.
Läste i någon svensk tidning för ett tag sen att det svåraste när man trappar ut SSRI är sista doseringen. Alltså från "minsta" tabletten till noll. Men jag tror du klarar det, du verkar ha både motivation och koll!
amandara
☢️ Prometiummedlem ☢️

Re: Sertralin och pigghet?

Post by amandara »

Ja det tror jag på, att den sista utsättningen blir tuffast. Ju lägre dos jag står på desto mer känner jag av abstinensbesvären. Hjärnan själv ska komma igång med sin serotoninfunktion. Men hittills har det gått bra. Förutom den dagen jag helt glömde att ta mina morgonmediciner, lördags tror jag det var. Mådde skräp den dagen. Men sen när jag medicinerar normalt är det bra. Lite känningar av sertralinutsöttningen, men det är hanterbart nu iallafall - några dagar efter minskning av dos. Det här kommer att gå bra.
Post Reply