När fick ni sjukersättning?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Richard
Administratör

Re: När fick ni sjukersättning?

Post by Richard »

Geta wrote: 07 Sep 2021, 15:34 Men man kan väl studera hur mycket som helst på egen hand, när man har sjukersättning.
Jo, det är ju det jag får göra. De kan i.a.f. inte förbjuda en att läsa böcker när man är sjukskriven.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Klankedinken
Guldmedlem

Post by Klankedinken »

Need before greed?
Hercules723
Hafniummedlem

Post by Hercules723 »

Richard wrote: 07 Sep 2021, 15:22 Ja visst!

De begränsar verkligen ens frihet. Jag fick reda på nu när jag kollade lite om studier o så, att man får enbart arbeta eller studera 12,5% med de nya reglerna, samt inte tjäna för mycket. Samtidigt läste jag nyligen om en musiker som blev av (o t.o.m fick betala tillbaka) sin sjukersättning, eftersom de ansåg honom tillräckligt frisk eftersom han kunde spela gitarr i ett band.
Läste det häromdagen med killen som spelade i band. Det var då jag sökte om reglerna med kapitalinkomster med sjukersättning, för det verkar som FK raderat allt, vilka typer av inkomster som gäller. De vill säkert inte längre att folk tjänar pengar, utöver det vi får från FK. Så jag vågar inte längre sälja domännamn, det är inte värt att chansa med det. Kunde inte hitta en enda sida med information och jag sökte med citattecken, kanske vill dom att man ska ringa till dem, så systemet/anställda får jobba.
Cosmos
Rheniummedlem

Post by Cosmos »

Har för mig att det var regeringen Reinfeldt som tog besluten om att man fick jobba och tjäna 42.000 per år och ändå ha full sjukpension. Så det hela måste ha ändrats senare.
Egentligen är allt bara på låtsas.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Vet inte när sjukpenning övergick i sjukersättning men jag minns att fk ringde mig när jag varit sjukskriven i ungefär ett år. Då sa hon att jag var utförsäkrad. Jaha , sa jag. Sen tror jag att jag fick sjukersättning efter det. Då var jag ca 31 år.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Cosmos
Rheniummedlem

Post by Cosmos »

Jag hade varit sjukskriven i två år innan sjukersättning. Det var läkaren som skrev intyget och ansökan. Jag hade då mått dåligt i tre år och hade slutat tänka på någon framtid så hon hade förlorat hoppet om mig.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Miika
Guldmedlem

Post by Miika »

Jag har ingen aning! 35 år kanske?
Richard
Administratör

Post by Richard »

Hercules723 wrote: 07 Sep 2021, 16:12

De begränsar verkligen ens frihet. Jag fick reda på nu när jag kollade lite om studier o så, att man får enbart arbeta eller studera 12,5% med de nya reglerna, samt inte tjäna för mycket. Samtidigt läste jag nyligen om en musiker som blev av (o t.o.m fick betala tillbaka) sin sjukersättning, eftersom de ansåg honom tillräckligt frisk eftersom han kunde spela gitarr i ett band.
Läste det häromdagen med killen som spelade i band. Det var då jag sökte om reglerna med kapitalinkomster med sjukersättning, för det verkar som FK raderat allt, vilka typer av inkomster som gäller. De vill säkert inte längre att folk tjänar pengar, utöver det vi får från FK. Så jag vågar inte längre sälja domännamn, det är inte värt att chansa med det. Kunde inte hitta en enda sida med information och jag sökte med citattecken, kanske vill dom att man ska ringa till dem, så systemet/anställda får jobba.
Har också tänkt på det, när jag vill börja handla lite smått med ädelmetaller.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Swesanne
Talliummedlem

Post by Swesanne »

Jag har ansökt om permanent sjukersättning, det kunde ta 5 mån att få besked. Är sjukskriven från och till.. mest till de senaste 2 åren.
SpaceCorp
Lutetiummedlem

Post by SpaceCorp »

Hercules723 wrote: 07 Sep 2021, 16:12

Det står under Bostadstillägg om kapitalinkomster. Man får ha inkomst av kapital.
Swesanne
Talliummedlem

Post by Swesanne »

Ändras ersättningen när det blir permanent sjukbidrag?
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Ofta, eller kanske alltid (?) är sjukersättning lägre än sjukpenning tyvärr.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Post Reply