Det är fortsatt tyst från regeringen – trots den upptrappade krisen sedan koranbränningarna.
– Jag tror att regeringen är väldigt försiktig nu eftersom den fick kritik sist den uttalade sig, säger statsvetaren Göran Sundström.
Svenska ambassadörer har kallats upp i en rad länder i Mellanöstern och Irans högste ledare Ayatolla Ali Khamenei har kritiserat Sverige på Twitter. Bland annat har han anklagat Sverige för att ha förklarat krig mot den muslimska världen.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Nu var det en koranbrännare som ångrade sig. Alla koranbrännare kan inte räkna med att få livvakter från svenska staten. De är väl ingen etnisk svensk som har bränt koranen.
Mitt under pågående säkerhetskris har Stockholmspolisen fått in tre ansökningar om att bränna koranen under kommande två veckor. SvD har tagit del av ansökningarna.
En ansökan gäller att bränna koranen utanför Irans ambassad den 3 augusti. De andra två handlar om koranbränningar utanför en moské i Norsborg i södra Stockholm respektive i Stockholms centrum – båda två samma tid den 10 augusti.
Tyvärr betalartikel.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Nu står Kristersson i TV och säger att de ska se över ordningslagen. Han säger att det inte har med yttrandefrihet att göra, utan de ska se över om sammankomster utgör en fara för rikets säkerhet. Att det ska beaktas vid ansökt tillstånd. Det är en paradox. Jag gillar inte politiker.
Eller så är det så simpelt att han vill skapa sig ett namn. Hade man gett dem noll uppmärksamhet, hade det upphört. Var likadant med dansken allt för uppmärksamhet, skapa sig ett namn Paludan att bränna en religiös skrift . De har missat en betydlig yttrandefrihet Religionen och de inte ens inser det.