Det är inte lätt att göra. Du har inte gjort det själv. Inte jag heller. Detta med språk krav är förvirrat, det straffar ut folk som har svårt för skola. Mindre begåvning. Och alla jag pratat med här förstår vad jag säger. Det kan vara knaggligt ibland, men va fan. Och tittar man på jobbannonser så är det inte lätt att konkurrera. De ställer orimliga krav och jag lovar där är rasism som frodas.
Valet 2022
Moderator: Moderator 1
Re: Valet 2022
Men man kan inte ställa olika krav på olika människor. Det är svårt att lära sig ett nytt språk i vuxen ålder men det är långt ifrån omöjligt. Jag känner flera ukrainare som kommit till Sverige som vuxna och som pratar felfri svenska, för att dom VILLE lära sig felfri svenska. Sen känner jag till motsatsen, när viljan inte finns där.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Ja, då är det ju ett problem. De vet att de inte kan bli tvingade och att de inte blir hemskickade för det. Jag har med stött på en från Makedonien som har bott här i 20 år och kunde inte Svenska. Psykfall men ändå. Men de får nog klart för sig att om de inte kan Svenska så är det bidrag. De väljer att vara fattiga. Jag vet inte om det är en bra väg. Jag hade det fan inte roligt när jag gick på soc.
Äldre finländare säger att de glömmer bort svenskan, när de blir gamla
trots att de bor i Sverige. De vill ha särskilda äldreboenden, där personalen
talar finska.
trots att de bor i Sverige. De vill ha särskilda äldreboenden, där personalen
talar finska.
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
min styvpappas föräldrar är båda invandrare från Finland och hans mamma får allt svårare att prata svenska och ibland märker hon inte att hon inte pratar svenska
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Farmor o farfar lärde sig naturligtvis svenska när de kom hit, 1946. Men de hade tysk brytning. Men när farmor blev dement pratade hon bara tyska.mrsearlgray wrote: ↑13 Aug 2022, 15:20min styvpappas föräldrar är båda invandrare från Finland och hans mamma får allt svårare att prata svenska och ibland märker hon inte att hon inte pratar svenska
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Här ett svar i Expressen om språktest för tvååringar. ArtikelförfattarenKrokus wrote: ↑13 Aug 2022, 12:24 https://omni.se/nya-forslaget-fran-l-in ... r/a/bGyobA
Nya förslaget från L - inför språktest för tvååringar.
"I de fall där det visar sig att barnen ligger efter i språkutvecklingen ska de 'med kraft' erbjudas att delta i vad partiet kallar för språkförskolor."
hoppas att det inte mynnar ut i rasistanklagelser från de andra partierna
som är det vanliga.
https://www.expressen.se/ledare/anna-da ... t-i-orten/
Här kommer staten och ska uppfostra dina barn. Detta är värre än det som händer i Kina den artikeln. Det börjas när du är två. Svenskarna kanske skulle lära sig lite Arabiska ord och lugna ner sig lite.
Här kommer tillsynsmyndigheten i det gamla och fria. Haha
Mammorna i förorten är nog och också bekymrade för gängkriminaliteten
och skjutningarna.
och skjutningarna.
Jag vet faktiskt inte hur jag ska rösta men det blir nog inte moderaterna och den borgerliga sidan inte SD heller. Först tänkte jag Ulf Christensen men KD vill kasta 15 åringar i fängelse, SD vill ha strikt fängelseform vad jag förstod. Men jag tror på Sebastian Stakset ,hans ord i sommarprat på P1 att man ska resonera med de kriminella , hur man får stopp på våldet, Hjälp till att komma ifrån drogerna.
Jag tror inte på fängslande utan hjälp till att bearbeta det som gnager.
Jag tror inte på fängslande utan hjälp till att bearbeta det som gnager.