Du verkar intresserad av medicin och kemi. På SLU, veterinärprogrammet, stod det i välkomstbrevet början av juli efter antagningen: Repetera och åter repetera framför allt kemi och engelska. Jodå! Kurslitteraturen var på engelska och redan vt. åk 1 kom en 14 poängstenta i medicinsk och fysiologisk kemi. Uppdelad på 3 deltentor (tur det).Richard wrote: ↑20 Jan 2023, 11:56 Jag började lyssna på ”El-lära och radioteknik” av Lennart Wiberg i förrgår. Det är dock lite svårt att lyssna på faktaböcker, eftersom det oftast är bilder o figurer till. Men jag har laddat ner massvis med ljudböcker om universum o kvantfysik, Asperger o autism, prepping o krisberedskap, filosofi o psykologi, medicin o kemi samt en massa skönlitteratur.
Har ca 200 GB ljudböcker o 60 GB böcker i epub- o pdf-format. Finns jättemycket böcker på darknet. Alltså inte bara en massa skumma grejer, utan faktaböcker om alla ämnen. Ljudböckerna laddar jag ner från; https://old.legimus.se/ Där finns nästan alla böcker som ljudbok.
Boktråden.
Moderator: Moderator 1
Re: Boktråden.
Jo, det kan jag tänka mig, det är ju som läkarutbildningen, fast inriktat på djur, man måste ju veta hur olika preparat påverkar djuren. Jag vet bara typ att choklad är giftigt för katter o hundar, men inte exakt hur det verkar, med receptorer o sånt.wasp wrote: ↑25 Jan 2023, 05:07Du verkar intresserad av medicin och kemi. På SLU, veterinärprogrammet, stod det i välkomstbrevet början av juli efter antagningen: Repetera och åter repetera framför allt kemi och engelska. Jodå! Kurslitteraturen var på engelska och redan vt. åk 1 kom en 14 poängstenta i medicinsk och fysiologisk kemi. Uppdelad på 3 deltentor (tur det).Richard wrote: ↑20 Jan 2023, 11:56 Jag började lyssna på ”El-lära och radioteknik” av Lennart Wiberg i förrgår. Det är dock lite svårt att lyssna på faktaböcker, eftersom det oftast är bilder o figurer till. Men jag har laddat ner massvis med ljudböcker om universum o kvantfysik, Asperger o autism, prepping o krisberedskap, filosofi o psykologi, medicin o kemi samt en massa skönlitteratur.
Har ca 200 GB ljudböcker o 60 GB böcker i epub- o pdf-format. Finns jättemycket böcker på darknet. Alltså inte bara en massa skumma grejer, utan faktaböcker om alla ämnen. Ljudböckerna laddar jag ner från; https://old.legimus.se/ Där finns nästan alla böcker som ljudbok.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Matlagning innehåller mycket kemi.
Japp, speciellt när jäst (eller bakpulver / bikarbonat) är inblandat!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Om man tar för mycket bikarbonat vid sura uppstötningar kan
magen spricka.
magen spricka.

Denna bok läser jag för tillfället. Intressant! Det känns som att den hade behövts när jag var tonåring.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Har lånat den boken idag. Ser fram emot att läsa den. Den är inte så tjock.Geta wrote: ↑24 Jan 2023, 17:15Den finns inne på mitt bibliotek men jag gillar egentligen inte skräck.mrsearlgray wrote: ↑23 Jan 2023, 21:36 läste klart "vi har alltid bott på slottet" precis, den var bra, gillade storyn och slutsatsen även om man hade aningar redan i början av boken. 4/5 för mig, får se vad jag plockar upp för bok nu...?
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
åh vad roligt! trevlig läsning!Geta wrote: ↑27 Jan 2023, 13:53Har lånat den boken idag. Ser fram emot att läsa den. Den är inte så tjock.Geta wrote: ↑24 Jan 2023, 17:15Den finns inne på mitt bibliotek men jag gillar egentligen inte skräck.mrsearlgray wrote: ↑23 Jan 2023, 21:36 läste klart "vi har alltid bott på slottet" precis, den var bra, gillade storyn och slutsatsen även om man hade aningar redan i början av boken. 4/5 för mig, får se vad jag plockar upp för bok nu...?
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Har snart läst ut den men jag har inte fattat så mycket. Inte direktGeta wrote: ↑27 Jan 2023, 13:53Har lånat den boken idag. Ser fram emot att läsa den. Den är inte så tjock.Geta wrote: ↑24 Jan 2023, 17:15Den finns inne på mitt bibliotek men jag gillar egentligen inte skräck.mrsearlgray wrote: ↑23 Jan 2023, 21:36 läste klart "vi har alltid bott på slottet" precis, den var bra, gillade storyn och slutsatsen även om man hade aningar redan i början av boken. 4/5 för mig, får se vad jag plockar upp för bok nu...?
skräck.
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
nej det kommer precis i slutet

Ja visst gör det ont när knoppar brister
Jag hatar att jag blötts ner två böcker. Dom är helt skrynkliga nu, men går att läsa…. :(
In a world where you can be anything, be kind.
Jag har spillt kaffe på en bok som inte längre finns att få tag på. Den går iof att läsa fortfarande, men lite synd.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34