Visste det här redan i höstas när Trump vann valet så kommer inflationen stiga mer och mer än vad man räknade med - det här kanske är början. Priserna idag känns annars som om maten är dyrare än prylar.
"116 SVT Text torsdag 06 feb 2025
INRIKES PUBLICERAD 6 FEBRUARI
Inflationen stiger oväntat mycket
Inflationen enligt KPIF-måttet steg
kraftigt till 2,2 procent i januari,
enligt preliminära siffror från
Statistiska centralbyrån (SCB).
Föregående månad låg inflationen på
1,5 procent.
Analytiker hade i genomsnitt räknat
med en ökning till 1,6 procent, enligt
en sammanställning gjord av Bloomberg.
Torsdagens besked om inflationen gör
att bedömare tvivlar på att det blir
ytterligare sänkningar av styrräntan
under våren. Nästa räntebesked från
Riksbanken kommer den 19 mars.
Inrikes 101 Utrikes 104 Innehåll 700".
I grund och botten så är allt bollens fel att jag blev fysisk sjuk när jag var fem år gammal och sen på grund av det blev senare i livet även psykisk sjuk när jag var 18 år gammal.
Annars, kollade denna månads ekonomi och jag ligger "bara" back några tusen kronor liksom jag gjorde förra månaden - ha, ha, ha! Fy fan vad man är pressad men vänta bara - jag måste stå ut ett år till, så är jag sen "rik"!
Hursomhelst, det lutar att jag får pantsätta några prylar igen om jag ska rädda även denna helg! Det gör inget - bara jag sparar och sparar under tiden så måste det vända till min fördel en dag annars är det konstigt om det inte blir så.
Den här planen tänker jag på utan avkastning! Så då är det egentligen runt 300 tusen kronor eftersom jag inte skulle kunna ha pengar på sparkontot/fonder eftersom jag skulle bara nalla utav dom pengarna!
Det är flera faktorer som gör det möjligt för mig att spara 5 tusen kronor varje månad och det är följande:
1. Jag måste ha i baktankar att jag inte alltid kan äta, dricka folköl, röka cigaretter, dricka kaffe när jag vill som jag annars i normala fall kunde när jag inte sparade. Så där måste man vara rätt stark psykiskt. Sen har jag lugnande tabletter och sömntabletter i alla fall som gör att jag inte behöver jaga upp mig för att jag inte alltid kan tillgodose mina elementära behov.
2. Går det inte alls då måste jag vara beredd på att pantsätta prylar. Sen har man flera månader på sig att lösa ut prylarna och det kan man göra om man vinner på spel.
3. Ha lite spelpengar och då menar jag lite spelpengar! Kan inte spela för flera tusen kronor varje gång utan nu i mitt fall handlar det om att jag måste försöka spela upp mig från bara några tior åt gången och försöka vinna upp till flera 100 kronor eller flera 1000 kronor. Sen vinna på spel ibland - i alla fall gå med vinst några tusen kronor någon gång varannan månad i snitt.
4. Sen har jag väninnor som ibland hjälper mig! Ibland får jag låna lite kaffepengar men inte alltid och det är då jag brukar pantsätta prylar.
5. Sen får jag räkna med att jag inte alltid kan betala alla räkningar varje månad utan skjuter på en och annan räkning till nästa månad - det blir påminnelseavgift/straffavgift på det.
6. Sen är det köpstopp på prylar! Men någon gång kan man i alla fall köpa prylar om man har ekonomisk bättre än annars.
Sen måste jag dricka folköl ibland för att kunna stå ut med allt detta när inte ens lugnande tabletter hjälper! Dricka folköl blir en liten paus från det hårda livet. Det blir liksom lite lättare att gå igenom Svarta Hålet vägen.
Sparmål på 5 tusen kronor/månader i 4 år är tufft så ibland överväger jag spara halva tiden i stället - men dom tankbenanorna går jag fram och tillbaka med än så länge... ibland vill jag och ibland vill jag inte.