Matvanor

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

Fantasio
Rodiummedlem

Re: Matvanor

Post by Fantasio »

Inwatto wrote: 19 Mar 2022, 20:30
Fantasio wrote: 19 Mar 2022, 20:22 Riskerar man bristsjukdomar om man mest äter kartongrätter? Jag har så svårt att komma upp i tid till affären för lunchlådorna.
Jag har inte märkt bristsjukdom annat är B12-brist av att äta frysrätter. B12 finns i grönsaker och de är ju kokta/frysta/uppvärmda, så man kan förstå att de inte innehåller samma saker som färska grönsaker. I övrigt så är ju djupfrysningen av maten och den snabba uppvärmningen i mikrovågsugnen skonsam mot ämnena i maten. Synd bara att det i vissa rätter bara finns spår av kött/kyckling. Det ska ju vara billigt. Men, bristsjukdom kan jag inte märka att jag har.
Tack för ett uttömmande svar, Inwatto. Jag kommer att gå till två mataffärer imorgon. På det ena stället ska jag köpa kyld mat som jag ska kalasa på under kvällen.
Klankedinken
Guldmedlem

Post by Klankedinken »

Annars brukar resturanger också ha frysta matlådor, cirka 40-60 kr styck! Det kan va värt för du får du riktig mat också!
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Ser man på, Klankedinken. Ett matställe på stan säljer gårdagens mat. Ordinarie pris är väl drygt 80 kronor.
Klankedinken
Guldmedlem

Post by Klankedinken »

Ordinarie har blivit över 100 kronor!
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Jaha, Klankedinken. Matlådorna jag köper hos speceristen har gått upp i pris, de kostar nu 55 kronor. Men jag tycker att det är värt det.
Klankedinken
Guldmedlem

Post by Klankedinken »

Jag köpte matlådor till mötesplatsen men dom reagerade på det.. Typ att jag fet och åt för mycket.. Min känslor naturligtvis men nu vågar jag inte ta dit matlådor något mer!

Som tur är så har dom börjat med servering i kafeet så man kan förbeställa man om man vill..

Tyvärr så är det torsk på fredag när jag ska dit så då kanske jag köper mig en matlåda i alla fall..
Får se om jag vågar!
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Äsch, låt dem prata, Klankedinken. Fäst ingen uppmärksamhet på det. Torsk tycker jag om, panerad och sedan stekt. Man köper ett "block" fryst torsk.
Klankedinken
Guldmedlem

Post by Klankedinken »

Nä, jag är så känslig vettu. Jag har varit som ett asplöv och det är inte långt till att jag gör bort mig.. Gjorde det på min DV häromdagen och det blev kalabalik.. Dom hota med att jag skulle va tvungen att sluta där om jag inte var snäll mot dom andra deltagarna..

Jag undrar varför jag bara kan slå om sådär på en femöring, lynnig liksom, som om jag bara ska göra det och i stundens hetta känns det rätt också, för mig!

Dom tyckte jag var otrevlig och blev riktigt sur för det..
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

"1. Thaiköttbullar i panangcurry och kokosmjölk
2. Tom yam: kyckling i kokosmjölk med champinjon, citron, chili
3. Wokade äggnudlar, currykryddade med kyckling
4. * Köttfärslimpa, gräddsås, potatis, lingonsylt, saltgurka
5. Wokgrönsaker i curry och kokosmjölk med tofu."

Detta erbjöd en ICA-butik veckan som var. Thai-inspirerat varje dag, där ser man. Frågan är var i affären matlådorna finns. Är de som på Hemköp varmhållna, eller ligger de i kylen? Vill jag ha thaimat går jag ett par kvarter längre till Spicy hot.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Inte kom jag upp i tid för matlåda. Körde med frysmat, pyttipanna.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Sprödbakad torkfilé med kall sås eller grillad fläskytterfilé med örtsås, kokt potatis blir det imorgon. Ovanligt med en kötträtt när det inte är fredag. Hoppas jag kommer upp och handlar matlåda.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Kåldolmar med sirpasås och kokt potatis eller kokt frukostkorv med senapssås, kokt potatis står på menyn idag. Vill ha korven.
Post Reply