Camping
Moderator: Moderator 1
- Hercules723
- Hafniummedlem
Re: Camping
Amerikaner jag följer på YouTube som tältar, dem har en pistol på sig då.
Det är Montana, Idaho, Colorado... vanligt med björn.
Det är Montana, Idaho, Colorado... vanligt med björn.
Det är bara vargar och älgar som man kan frukta här. Men de håller sig oftast för sig själv. Men jag ska upp i Norrland till slut. När jag är redo. Vissa hänger matpåsen i ett träd. För det är vad björnen vill åt.
Jag hade tankar på att prova tälta en natt i vintern, men jag vågar inte. Behöver nog bättre utrustning.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Liggunderlag är viktigast. Hitta ett med R-värde 5-6 så klarar du dig. Om sovsäcken är för kall, ta två sovsäckar på varandra eller en fleece/yllefilt över bara.
Har sovit i vindskydd i -5 grader. Inga problem. Tog jackan över sovsäcken när jag frös på natten.
Målningen är själens spegel
Jag packar nu. Jag måste dra. Helst vill jag ha packningen redo alltid. Så man bara kan greppa den och dra på infall. Men jag för lat för att packa i förväg.
En s.k. BOB! Bug-Out-Bag, det bör man ha om man snabbt måste dra. Färdigpackad väska med det nödvändigaste i.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
5-6 dygn klarar jag med packningen. Sen blir det snålt med mat.
Jag har kaffeproblem. Vill inte ha snabbkaffe och jag har inte råd nu med att investera i en kaffetratt. Jag får köra på kokkaffe (grovmalet) och sil. Riktigt svårt att få till det så det smakar bra dock.

En kaffetratt i plast är inte dyr. Jag köpte min på COOP. Jag kör med
nr 4 melittapåsar. Har aldrig haft någon kaffebryggare. Kokar vatten
i vattenkokare.
nr 4 melittapåsar. Har aldrig haft någon kaffebryggare. Kokar vatten
i vattenkokare.
Den tratten har stålnät i botten, man kör utan melitta, det blir skräp då. Och så kan man fälla ihop den så det inte tar utrymme i säcken :)