Botarna kommer att förgöra oss
Moderator: Moderator 1
Re: Botarna kommer att förgöra oss
Det talas också om att kärnfusion snart kan bli möjligt med hjälp av AI. Då kommer energi att bli mycket billigt och obördiga områden idag, som till exempel öken, kan bli bördiga med hjälp av bevattning. Man kommer också att kunna återvinna material mer än idag, då återvinning är mycket energikrävande.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Wow, fusionsenergi! Fast AI skrämmer mig.
Ja jag tycker också mest det är skrämmande. Vi kommer ta ett jätteskutt i utvecklingen men till vilket pris i slutändan?
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
I kväll på Kulturnyheterna i SVT-1 sas det att ljudböcker i framtiden kan läsas in av AI. Engelska går jättebra men svenskan är inte där ännu.
Underbar bild Jocke.
https://youtu.be/av_0PhJdw9M
Här en intervju med professor Noam Chomsky, där han kommenterar AI "very, very dangerous". Det är en bra bit in i videon, 50 minuter in, men det finns kapitel så man kan hoppa över det andra om man vill höra hans syn på AI.
Han verkar kommentera AI från ett språkligt/bildligt perspektiv.
https://youtu.be/av_0PhJdw9M
Här en intervju med professor Noam Chomsky, där han kommenterar AI "very, very dangerous". Det är en bra bit in i videon, 50 minuter in, men det finns kapitel så man kan hoppa över det andra om man vill höra hans syn på AI.
Han verkar kommentera AI från ett språkligt/bildligt perspektiv.
Det kan väl inte bli värre än att man dör? Så har man löst döden, finns det inget att vara rädd för. 

"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Frågan är väl då vilket sätt man helst vill dö på. Man vill ju helst slippa smärta av alla de slag. Inte för att jag tror att döden någonsin är bekväm.
En del dör i sömnen. Inte säkert de märker vad som hänt förrän de dött.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
https://youtu.be/UXHQibz2-rw
En kort video där begreppet technical singularity förklaras och några potentiellt farliga verkningar av AI tas upp.
Hörde på nyheterna (tv4) nyss att EU nu ska rösta om några verkningar av AI, tillexempel ansiktsigenkänning i realtid. Det kan användas för att fånga terrorister och stoppa grova brott, men är mycket integritetskränkande för oskyldiga människor. Naturligtvis kan det också missbrukas, vilket är den största faran, enligt mig.
En kort video där begreppet technical singularity förklaras och några potentiellt farliga verkningar av AI tas upp.
Hörde på nyheterna (tv4) nyss att EU nu ska rösta om några verkningar av AI, tillexempel ansiktsigenkänning i realtid. Det kan användas för att fånga terrorister och stoppa grova brott, men är mycket integritetskränkande för oskyldiga människor. Naturligtvis kan det också missbrukas, vilket är den största faran, enligt mig.