18e okt möte med läkare och arbetsterapeut om min jobbsituation
Moderator: Moderator 1
Re: 18e okt möte med läkare och arbetsterapeut om min jobbsituation
Såg ditt inlägg först nu. Men jag tror att du behöver poängtera hur du sover (och vänt på dygnet), att du gång på gång gör om ditt jobbschema och att du mår bättre de dagar du bara har ett jobbuppdrag/jobbpass (istället för två).
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Jag nämnde sömnen. Han sa inget speciellt om det. Men sömnen har blivit bättre. Ett tag sov jag nog 15h per dygn. Nu är det åt hållet 13h. Sover inte alls så mycket dagtid längre.
Att jag ofta gör om jobbschema nämnde jag inte, men lite så är det när man jobbar med brukare. Får anpassa efter brukarna. Fast det var kanske inte det du menade?
Han sa att om jag trivs med att jobba 25% så kan jag göra det, men han ansåg att jag är för frisk för att ha 75% sjukersättning. Han sa det skulle kännas fel för honom att skriva ett sådant läkarintyg...

Sen sa han att möjligheten finns att öka Peratsin ytterligare, vilket jag inte ville i dagsläget.
Nu är jag tydligen i remission. Vad innebär det? Att jag håller på att bli frisk?Aktuellt
Patienten tycker han mår bättre sedan han ökat dosen till 24 mg. Känner sig mindre nere så han upplever att det finns en antidepressiv verkan. Tycker att han möjligen sover lite mer. Men tycker det värt det. Ökad salivering som han upplevde i början tycker han har minskat lite. Patienten har också gått ner i arbetstid och tycker att det fungerar bättre. Han funderar på om man ska söka sjukersättning på 75%.
Aktuell läkemedelsbehandling
Peratsin 24 mg dagligen
Sertralin 75 mg dagligen
Psykiskt status
Välordnad. God formell och emotionell kontakt. Neutralt stämningsläge. Beskriver tendens att se mönster och ibland orimliga orsakssamband i tillvaron. När patienten berättar om detta så har han en bra insikt och distans till tankarna. Inget öppet psykotiskt. Inga tecken till egentliga vanföreställningar. God sjukdomsinsikt.
Suicidriskbedömning
Bedöms som låg
Bedömning
Patient som mår subjektivt bättre på 24 mg. Rekommenderar honom att kvarstå på denna dos. Åter vid behov, jag skriver ny licensmotivering på 8 mg i dag. Bedömer att patienten har arbetsförmåga på 50% och kommer därför inte skriva intyg på 75%, vilket patienten accepterar.
Vi tog ett nytt koncentrationsblodprov på Peratsin.Huvuddiagnos
F258 Annat specificerat schizoaffektivt syndrom (i remission)
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
- Hercules723
- Hafniummedlem
Trist det inte blev ändring. Hade det lite på känn, läkarna kan vara svåra med ändringar och dessutom är det väl mer arbetslinje nu än förr. Skönt jag själv slipper tampas med läkare hit och dit om ersättning, men hör med en annan läkare? Surt att förlora ersättning!?
Är det för att du gått ner och upp och upp och ner i arbetstid så ofta förr som han inte ville ändra det?
Är det för att du gått ner och upp och upp och ner i arbetstid så ofta förr som han inte ville ändra det?
Nej, hade inget med tidigare sjukersättning eller tidigare ändringar att göra. Detta är en ny läkare jag fått förra året. Han tycker jag är välfungerande.Hercules723 wrote: ↑28 Jan 2025, 17:16 Trist det inte blev ändring. Hade det lite på känn, läkarna kan vara svåra med ändringar och dessutom är det väl mer arbetslinje nu än förr. Skönt jag själv slipper tampas med läkare hit och dit om ersättning, men hör med en annan läkare? Surt att förlora ersättning!?
Låter som min läkare.
Har hört att det var lättare förr att få sjukersättning. Då räckte det nästan med enbart en schizofrenidiagnos. Det var bättre förr...

Har hört att det var lättare förr att få sjukersättning. Då räckte det nästan med enbart en schizofrenidiagnos. Det var bättre förr...

'cause the freak inside controls my mind
- Hercules723
- Hafniummedlem
Jahaja!Zoidar wrote: ↑28 Jan 2025, 19:26Nej, hade inget med tidigare sjukersättning eller tidigare ändringar att göra. Detta är en ny läkare jag fått förra året. Han tycker jag är välfungerande.Hercules723 wrote: ↑28 Jan 2025, 17:16 Trist det inte blev ändring. Hade det lite på känn, läkarna kan vara svåra med ändringar och dessutom är det väl mer arbetslinje nu än förr. Skönt jag själv slipper tampas med läkare hit och dit om ersättning, men hör med en annan läkare? Surt att förlora ersättning!?
Ja, det har blivit svårare. Nu är jag orolig för att min sjukersättning på 50% ska dras in, fast det är väl inte så troligt?
När jag var nyinsjuknad i psykos sa den kontaktpersonen att jag aldrig skulle komma ut till arbete igen. Det var hemskt. Att fimpa alla förhoppningar och drömmar. Nu har de helt annan attityd - alla ska ut i arbetslivet.
Det är nog lättare få sjukersättning på deltid idag än på fulltid.
Det är bara det att jag tror jag klarat 50% med ett annat jobb. Fast helt säker är jag inte. Tror lokalvård 50% skulle fungera.
Du trivs väl hyfsat med det jobb du har nu? Det är det jobb du har - och som jag tänker att du ska utgå ifrån. Det är där du har dina möjligheter. Jag tycker att du ska satsa på att utgå från där du är nu - och jobba 25%. Det verkar ju som att du måste ta en uppstartssträcka, och jobba 25% med lägre lön - för att se hur det funkar.
Jag tror att det funkar bättre för dig. Det verkar slita på dig det jobb du gör på 50%.
Och! Du måste förbereda dig inför läkarbesöket och förklara tydligt hur du har det när du jobbar 50%, hur jobbigt det är för dig. Du måste argumentera för dig själv. Nu har du tagit upp det en gång, vid ett läkarbesök. Läkaren behöver förstå och vänja sig vid tanken på att du ska ha 75% sjukersättning.
Jag tror verkligen att 25% arbete är bättre för dig.
Den enda som kan argumentera för din sak är du, oavsett vilken personal du möter. Nästa gång klipper du till.