Jag tänker mig operation kan vara en lösning att ta till när man testat allt annat, alla typer av dieter, periodisk fasta, Lchf, kaloriloggning, medicinbyten etc. och ingenting fungerar. Innan dess skulle jag inte överväga det.
Om man nu vill göra operation finns det vad jag vet två olika sorter. Det får man ju också fundera över vilken i så fall som passar bäst. Gastric bypass eller Sleeve gastrectomy?
"Alltsedan fetmakirurgin såg dagens ljus vid mitten av 1900-talet har flera olika operationsmetoder för behandling av fetma prövats. En av få metoder som klarat tidens test är gastrisk bypass, som praktiserats i 50 år och nu betraktas som standardingreppet mot fetma.
På senare år har en ny operationsmetod, sleeve-gastrektomi, blivit allt vanligare. Operationstekniskt är sleeve-gastrektomi enklare och innebär att cirka två tredjedelar av magsäcken avlägsnas. Kvar blir ett smalt magsäcksrör, och tarmarna kopplas inte om som vid gastrisk bypass. Gastrisk bypass är alltjämt den vanligaste fetmaoperationen i Sverige [1], medan sleeve-gastrektomi nu är vanligast i stora delar av världen [2]."
https://lakartidningen.se/klinik-och-ve ... n-ar-bast/