Nobels medicindagbok
Moderator: Moderator 1
Re: Nobels medicindagbok
Du balanserar på en knivsegg, Nobel. Jag vill inte att du brakar rakt in i en psykos.
Jag har provat att ta bort Olanzapine, det fungerade några månader, sedan var det raka spåret till psyk och inläggning.
Jag tycker Nobel verkar ha koll och dessutom Abilify som skyddar en hel del mot psykos. Blir det för lite sömn, är det ett tecken på att något behöver göras, men även det har Nobel täckt in.
Dag 88.
Vaknade flera gånger under natten. Mår bra, inget psykotiskt.
Dag 89.
Somnade 22, vaknade 01, somnade om, tog en insomningstablet 04 och sov till 07. Mår bra, inget psykotiskt.
Läkaren glömde att vi hade telefontid i veckan, hon har glömt avtalad tid tidigare också. Flummig läkare... Får kontakta henne igen om att vi ska diskutera sömn igen och se om det finns något bättre alternativ än Zolpidem. Gillar inte att ta den, dessutom får den mig oftast bara att sova 2 timmar till. @Inwatto, förhoppningsvis ska Abilify skydda tillräckligt mot psykos även om sömnen strular. Känns som att jag har koll på läget. @Swesanne, var Olanzapine den enda medicinen du hade då? @Fantasio, tack för omtanken. Psykoser kan ju vara lömska på det sättet att en är omdeveten om att det händer. Men det känns som att jag har koll på läget än så länge, även om jag kan vara rädd ibland.
Vaknade flera gånger under natten. Mår bra, inget psykotiskt.
Dag 89.
Somnade 22, vaknade 01, somnade om, tog en insomningstablet 04 och sov till 07. Mår bra, inget psykotiskt.
Läkaren glömde att vi hade telefontid i veckan, hon har glömt avtalad tid tidigare också. Flummig läkare... Får kontakta henne igen om att vi ska diskutera sömn igen och se om det finns något bättre alternativ än Zolpidem. Gillar inte att ta den, dessutom får den mig oftast bara att sova 2 timmar till. @Inwatto, förhoppningsvis ska Abilify skydda tillräckligt mot psykos även om sömnen strular. Känns som att jag har koll på läget. @Swesanne, var Olanzapine den enda medicinen du hade då? @Fantasio, tack för omtanken. Psykoser kan ju vara lömska på det sättet att en är omdeveten om att det händer. Men det känns som att jag har koll på läget än så länge, även om jag kan vara rädd ibland.
'cause the freak inside controls my mind
Hej,
Jag hade endast Olanzapine mot psykos. Abillify tål jag tydligen inte, får hjärtrusning. Kan du vara utan Olanzapine är det ju underbart, jag tycker den drar ner min kreativa sida helt, men tyvärr behöver jag nog den. Men som du kämpar och är så duktig med din dagbok. All lycka! /S
Jag hade endast Olanzapine mot psykos. Abillify tål jag tydligen inte, får hjärtrusning. Kan du vara utan Olanzapine är det ju underbart, jag tycker den drar ner min kreativa sida helt, men tyvärr behöver jag nog den. Men som du kämpar och är så duktig med din dagbok. All lycka! /S
-
- Guldmedlem
Går du upp i vikt så ska du byta, tyvärr! Det är inte värt att väga för mycket!Swesanne wrote: ↑12 Sep 2021, 18:25 Hej,
Jag har gått upp från 68 kg till 80 kg. Ska prata med läkaren, men jag har ff inte förstått om det finns medicin mot psykos som inte är påverkan på vikt. Söker och söker.. Jag vill absolut inte hamna i psykos igen.. blir totalt koko i huvudet. .Klankedinken wrote: ↑12 Sep 2021, 18:26Går du upp i vikt så ska du byta, tyvärr! Det är inte värt att väga för mycket!Swesanne wrote: ↑12 Sep 2021, 18:25 Hej,
-
- Guldmedlem
Zyprexa har störst inverkan på vikten följt av clozapin. Dom två är ocskå dom mest effektiva mot psykos.. De mediciner som finns som inte ger viktuppgång eller "mindre viktuppgång" är svagare.. Ju svagare effekt destu mindre viktuppgång! Två alternativ är Latuda och Abilify, båda är antipsykotika men har svagare skydd än zyprexa...
Zyprexa ska man inte ha långsiktigt utan för att ta ner psykoser samt under perioder då man har förhörjd risk! Du har gått upp många kilon! Om du mår hyfsat bra med psykos, oro/ångest etc så byt till ett mildare preparat..
Läkaren är dock den som har sista ordet i bedömningen av ditt mående!
Jag skulle prata med läkaren omedelbart så du inte går upp mer i vikt!
Zyprexa ska man inte ha långsiktigt utan för att ta ner psykoser samt under perioder då man har förhörjd risk! Du har gått upp många kilon! Om du mår hyfsat bra med psykos, oro/ångest etc så byt till ett mildare preparat..
Tack för mycket bra info :)Klankedinken wrote: ↑12 Sep 2021, 18:42 Zyprexa har störst inverkan på vikten följt av clozapin. Dom två är ocskå dom mest effektiva mot psykos.. De mediciner som finns som inte ger viktuppgång eller "mindre viktuppgång" är svagare.. Ju svagare effekt destu mindre viktuppgång! Två alternativ är Latuda och Abilify, båda är antipsykotika men har svagare skydd än zyprexa...
Jag ska fundera… har ju gränspsykotiska tendenser ff.
Tack igen!
Dag 90.
Sov hackigt men kunde sova ca 6 timmar utan insomningstablett. Mår bra, inget psykotiskt.
Dag 91.
Sov hackigt igen, tog en insomningstablett 04 och sov till 07. Mår bra, inget psykotiskt.
Sov hackigt men kunde sova ca 6 timmar utan insomningstablett. Mår bra, inget psykotiskt.
Dag 91.
Sov hackigt igen, tog en insomningstablett 04 och sov till 07. Mår bra, inget psykotiskt.
Dag 92.
Somnade 21, vaknade 01, tog insomningstablett sov 02 till 06. Mår bra inget psykotiskt.
Somnade 21, vaknade 01, tog insomningstablett sov 02 till 06. Mår bra inget psykotiskt.
-
- Guldmedlem
Tog latuda utan sömn medicin! Somnade på 3 minuter