Vad irriterar dig just nu?
Moderator: Moderator 1
Re: Vad irriterar dig just nu?
Har gått kurs i kristen djupmeditation. Är det också fel, Nissegossen?
Jag har inte heller gjort kundaliniyoga, vad jag vet. Yoga har jag gjort däremot. Och qi gong.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
-
- ☢️ Californiummedlem ☢️
Det är upp till var och en och i vilket sammanhang och syfte det är. Skulle själv inte våga syssla med det. Vad jag säger är att man skall inte syssla med det utan en erfaren lärare i kunskapen ifråga. Det kommer ursprungligen från Österländska religioner.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
nissegossen101@gmail.com
-
- Guldmedlem
Fråga är vad som är fel med schizofreni som gör att kundalini blir farligt..
Det är lite som med det frakterade sinnet som blir mer instabilt om man ökar livskraften!
Det är lite som med det frakterade sinnet som blir mer instabilt om man ökar livskraften!
Man sänker de naturliga trösklarna som ens psyke har och då kan jobbiga tankar och känslor tränga igenom. Genom psykisk sjukdom är vi redan skönare, och har IOCHMED den psykiska sjukdomen ofta traumatiska minnen och hågkomster från den. Vi behöver ofta våra försvar.
Det var allmänt känt från min tid som sjukgymnast, att folk kan få fram minnen och känslor från sexuella övergrepp - iochmed den naturliga fysiska beröring som sjukgymnaster gör när de undersöker och ibland behandlar.
Jag var själv med om en ung tjej som berättade för mig att hennes morfar hade våldtagit henne som barn. Det blir en intim, fysisk och förtroendeingivande miljö, i mötet patient - behandlare. Och särskilt den fysiska kontakten då kan plocka fram saker. Folk har sprungit skrikande ur rummet under behandling för att sexuella övergrepp i hågkomsten övermannat dem. Det är då man behöver sina fysiska psykologiska försvar.
Yoga, meditation, retreat och annat kan sänka dessa spärrar så att traumastoff tränger igenom de naturliga försvarsbarriärerna. Det ska man vara medveten om som behandlare.
Det var allmänt känt från min tid som sjukgymnast, att folk kan få fram minnen och känslor från sexuella övergrepp - iochmed den naturliga fysiska beröring som sjukgymnaster gör när de undersöker och ibland behandlar.
Jag var själv med om en ung tjej som berättade för mig att hennes morfar hade våldtagit henne som barn. Det blir en intim, fysisk och förtroendeingivande miljö, i mötet patient - behandlare. Och särskilt den fysiska kontakten då kan plocka fram saker. Folk har sprungit skrikande ur rummet under behandling för att sexuella övergrepp i hågkomsten övermannat dem. Det är då man behöver sina fysiska psykologiska försvar.
Yoga, meditation, retreat och annat kan sänka dessa spärrar så att traumastoff tränger igenom de naturliga försvarsbarriärerna. Det ska man vara medveten om som behandlare.
Förträngda minnen kan också komma fram hos tandläkaren.
Kan jag tänka mig ja.
De kan poppa upp närsom, t.ex. när man äter glass.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Ja det är sant. Ens psykologiska försvar kan rämna närsomhelst. Jag hade PTSD när jag var nyutexaminerad och jobbade på geriatriska. Det bara malde och malde och malde som en film och med vidriga känslor som hörde till, samtidigt som jag skulle sköta mitt jobb. Det var det abrupt psykiska sammanbrott som raserade mina psykologiska försvar. Alla år innan alltså tills jag var 29, har förträngningsbarriärer hållt inne detta psykiskt betungande material. Man behöver sina spärrar för att kunna fungera i samhället. Jag fungerar inte i samhället. PTSD och schizoaffektiv sjukdom gör det för mig, att jag inte fungerar.
-
- Guldmedlem
Finns forskning som talar om detta på ett annat sätt än amandara.. Det finns överlappning men om man är intresserad av sånt här så tror jag Default mode network är av intresse..
Irriterar mig att det känns som att det bara är jag som kan se klart. Ingenting som nån annan säger kan lugna mig.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Gäller det din närmaste omgivning, mrsearlgray?