Alkohol
Moderator: Moderator 1
-
- Guldmedlem
Re: Alkohol
Det har gjorts flera beräkningar på hur mycket alkoholen kostar samhället. I den senaste skattningen för Sverige uppgick kostnaden till 101 miljarder kronor 2019. Beräkningen utfördes av Ramboll på uppdrag av Systembolaget
-
- Guldmedlem
Vi vet alla att vi i Sverige betalar väldigt höga priser för alkohol. På Systembolaget är över hälften av priset skatt: 20 procent moms och 32 procent punktskatt. Köper man sprit hamnar tre fjärdedelar av pengarna i statens ficka. Bara på själva alkoholskatten tjänade staten förra året 14,4 miljarder kronor
Av rökning får man KOL. En hemsk sjukdom. Man får andnöd och andas
som i ett sugrör.
Av alkohol får man B-vitaminbrist och får balansrubbningar och demens.
Inte roligt slut på livet.
som i ett sugrör.
Av alkohol får man B-vitaminbrist och får balansrubbningar och demens.
Inte roligt slut på livet.
-
- Guldmedlem
Nyttorna med alkohol
Förutom kostnaderna har Ramboll också tittat på nyttorna av alkohol. Sverige har under de senaste åren upplevt en kraftig expansion av mikrobryggerier, lokala destillerier och etablering av fler och fler svenska vingårdar. Därtill uppstår nytta för konsumenter som dricker alkohol. Totalt beräknas nyttorna av alkoholen uppgå till 86 miljarder. Om vi tänker att pengarna som idag läggs på alkohol skulle läggas på andra nöjen blir summan istället 10 miljarder
Förutom kostnaderna har Ramboll också tittat på nyttorna av alkohol. Sverige har under de senaste åren upplevt en kraftig expansion av mikrobryggerier, lokala destillerier och etablering av fler och fler svenska vingårdar. Därtill uppstår nytta för konsumenter som dricker alkohol. Totalt beräknas nyttorna av alkoholen uppgå till 86 miljarder. Om vi tänker att pengarna som idag läggs på alkohol skulle läggas på andra nöjen blir summan istället 10 miljarder
De flesta som handlar på systembolaget får trots allt inte dödliga alkoholskador. Det farliga är folk som trots att de är fulla sätter sig och kör bil. Då går kostnaderna drastiskt upp. Misshandel kostar också mycket kan jag tänka mig.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
-
- Guldmedlem
Precis.. alkoholen är så spridd att den "förorenar" på många sätt.. Det är inte en faktor som räknas in i alkoholkostnaden utan väldigt många..
Tänker på misshandel som du
tänker på Rattfylleri
tänker på bortfallen arbetskapacitet
Tänker på psykpatienter som blir alkoholister och behöver mer vård..
Bara alkoholister i säg har ökat behov av vård på grund av sitt drickande..
Tänker på misshandel som du
tänker på Rattfylleri
tänker på bortfallen arbetskapacitet
Tänker på psykpatienter som blir alkoholister och behöver mer vård..
Bara alkoholister i säg har ökat behov av vård på grund av sitt drickande..
Det finns en hel avdelning på Vrinnevisjukhuset för missbrukare. De som det har gått så långt för att de blir omhändertagna har ofta (baserat på en gissning) provat det mesta, alltså narkotika. A-lagare tar inte sällan droger också, med andra ord.
Om jag hade vetat att jag skulle få KOL tidigt i livet hade jag fimpat för länge sen. Nu är det försent jag har KOL och får anpassa mitt liv efter det. Tänk på att det är inte försent att sluta röka, det hände mig, det kan hända dig
-
- ☢️ Californiummedlem ☢️
Min distrikts sköterska gjorde spirometri på mig, på det sade jag bara ordet KOL? Nej, de värden jag fick fram tyder inte på det. Men kan inte andas med full kapacitet, så jag är skadad av något annat i lungorna
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
nissegossen101@gmail.com
-
- Guldmedlem
Jag är i dålig form men jag kan gå i 2 timmar per dag.. Nyss kände jag att jag har energi till mer men att kroppens leder och ligament säger emot om jag ska promenera.. cykeln kommer fram snart!
Det blev inga starkvaror för mig denna helg. Jag låter levern vila och dricker endast 2,8:or. Helst hade jag velat ha åtta burkar Bellman eller Norrlands djup, men jag försöker hålla i plånboken.