Alkohol

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Klankedinken
Guldmedlem

Re: Alkohol

Post by Klankedinken »

Det har gjorts flera beräkningar på hur mycket alkoholen kostar samhället. I den senaste skattningen för Sverige uppgick kostnaden till 101 miljarder kronor 2019. Beräkningen utfördes av Ramboll på uppdrag av Systembolaget
Klankedinken
Guldmedlem

Post by Klankedinken »

Vi vet alla att vi i Sverige betalar väldigt höga priser för alkohol. På Systembolaget är över hälften av priset skatt: 20 procent moms och 32 procent punktskatt. Köper man sprit hamnar tre fjärdedelar av pengarna i statens ficka. Bara på själva alkoholskatten tjänade staten förra året 14,4 miljarder kronor
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Av rökning får man KOL. En hemsk sjukdom. Man får andnöd och andas
som i ett sugrör.
Av alkohol får man B-vitaminbrist och får balansrubbningar och demens.
Inte roligt slut på livet.
Klankedinken
Guldmedlem

Post by Klankedinken »

Nyttorna med alkohol

Förutom kostnaderna har Ramboll också tittat på nyttorna av alkohol. Sverige har under de senaste åren upplevt en kraftig expansion av mikrobryggerier, lokala destillerier och etablering av fler och fler svenska vingårdar. Därtill uppstår nytta för konsumenter som dricker alkohol. Totalt beräknas nyttorna av alkoholen uppgå till 86 miljarder. Om vi tänker att pengarna som idag läggs på alkohol skulle läggas på andra nöjen blir summan istället 10 miljarder
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

De flesta som handlar på systembolaget får trots allt inte dödliga alkoholskador. Det farliga är folk som trots att de är fulla sätter sig och kör bil. Då går kostnaderna drastiskt upp. Misshandel kostar också mycket kan jag tänka mig.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Klankedinken
Guldmedlem

Post by Klankedinken »

Precis.. alkoholen är så spridd att den "förorenar" på många sätt.. Det är inte en faktor som räknas in i alkoholkostnaden utan väldigt många..

Tänker på misshandel som du
tänker på Rattfylleri
tänker på bortfallen arbetskapacitet
Tänker på psykpatienter som blir alkoholister och behöver mer vård..
Bara alkoholister i säg har ökat behov av vård på grund av sitt drickande..
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Det finns en hel avdelning på Vrinnevisjukhuset för missbrukare. De som det har gått så långt för att de blir omhändertagna har ofta (baserat på en gissning) provat det mesta, alltså narkotika. A-lagare tar inte sällan droger också, med andra ord.
Miika
Guldmedlem

Post by Miika »

Geta wrote: 04 Apr 2022, 18:36 Av rökning får man KOL. En hemsk sjukdom. Man får andnöd och andas
som i ett sugrör.
Av alkohol får man B-vitaminbrist och får balansrubbningar och demens.
Inte roligt slut på livet.
Om jag hade vetat att jag skulle få KOL tidigt i livet hade jag fimpat för länge sen. Nu är det försent jag har KOL och får anpassa mitt liv efter det. Tänk på att det är inte försent att sluta röka, det hände mig, det kan hända dig
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️

Post by Nissegossen »

Min distrikts sköterska gjorde spirometri på mig, på det sade jag bara ordet KOL? Nej, de värden jag fick fram tyder inte på det. Men kan inte andas med full kapacitet, så jag är skadad av något annat i lungorna
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Klankedinken
Guldmedlem

Post by Klankedinken »

Jag är i dålig form men jag kan gå i 2 timmar per dag.. Nyss kände jag att jag har energi till mer men att kroppens leder och ligament säger emot om jag ska promenera.. cykeln kommer fram snart!
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Det blev inga starkvaror för mig denna helg. Jag låter levern vila och dricker endast 2,8:or. Helst hade jag velat ha åtta burkar Bellman eller Norrlands djup, men jag försöker hålla i plånboken.
Swesanne
Talliummedlem

Post by Swesanne »

Fantasio wrote: 08 Apr 2022, 15:53 Det blev inga starkvaror för mig denna helg. Jag låter levern vila och dricker endast 2,8:or. Helst hade jag velat ha åtta burkar Bellman eller Norrlands djup, men jag försöker hålla i plånboken.
Bravo!
Post Reply