Vad är dagens positiva händelse?
Moderator: Moderator 1
Re: Vad är dagens positiva händelse?
Arkiv digital finns här på biblioteket också.
Last edited by Geta on 01 Mar 2022, 19:15, edited 1 time in total.
Jag har varit inne på arkiv digital. Där kunde jag läsa att min morfar dog påmrsearlgray wrote: ↑01 Mar 2022, 19:06 biblioteket här i skövde har arkiv digitals abonnemanget! får åka dit och kolla imorgon, har inte råd att köpa abonnemang själv så det var roligt att hitta :)
hösten 1918 i spanska sjukan. På samma sidan i kyrkoboken var det flera som
hade dött i spanska sjukan.
-
- ☢️ Californiummedlem ☢️
Att jag klarat av två inbokade besök idag, jag är nöjd.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
nissegossen101@gmail.com
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
vad roligt att hitta! även om det är sorgligt.Geta wrote: ↑01 Mar 2022, 19:14Jag har varit inne på arkiv digital. Där kunde jag läsa att min morfar dog påmrsearlgray wrote: ↑01 Mar 2022, 19:06 biblioteket här i skövde har arkiv digitals abonnemanget! får åka dit och kolla imorgon, har inte råd att köpa abonnemang själv så det var roligt att hitta :)
hösten 1918 i spanska sjukan. På samma sidan i kyrkoboken var det flera som
hade dött i spanska sjukan.
jag letar efter en polisrapport om en släkting som tog livet av sig, vill veta om det står något om hans uppförande innan han dog, har misstankar om att han kanske kan ha haft schizofreni också
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Det kan finnas små anteckningar om folk i kyrkböckerna.
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
jo har redan kollat där, stog bara när han flyttade hemifrån och vart han jobbade osv... och dit han flyttar hittar jag inget om honom men letar fortfarande
Ja visst gör det ont när knoppar brister
- Hercules723
- Hafniummedlem
Jag vet redan mycket om min släkt på pappas sida. Vi har haft släktingar i Finland, många var präster här i Sverige och är släkt med Finlands tidigare president, Tarja Halonen. Det sista kanske är en skröna, fast det var vad far berättade. :P
Diagnosen schizofreni har inte funnits så länge. Farmors syster tror jag var
schizofren. Hon var född på slutet av 1800-talet. Hon hade ingen diagnos.
Hon var inte intagen på mentalsjukhus. Hon bodde tillsammans med farmors
familj.
schizofren. Hon var född på slutet av 1800-talet. Hon hade ingen diagnos.
Hon var inte intagen på mentalsjukhus. Hon bodde tillsammans med farmors
familj.
- Hercules723
- Hafniummedlem
Det måste ha varit jättejobbigt att ha schizofreni innan antipsykotika kom till världen.
-
Farmorsmor, dog 1908 på Lunds mentalsjukhus efter att hennes man skilt sig. Min farmor och farfar, som var utan min Farfarsfar som var utvandrad till USA på 1800-talet och dog där i en s.k. olycka, han föll ned från höskullen och slog ihjäl sig officiellt. Dock sade min far som hört från en kusin att det inte stod rätt till med hans död. Han lämnade inget efter sig, men de som reste med honom blev rika.
Han skickade pengar till sin fru och barn som var menade att återförenas med honom i USA. Själv har jag i min närmaste släkt två systerdöttrar som varit gifta och bott i USA, den ena den äldsta har flyttat tillbaka och bor numer i Visby. Min andra systerdotter är omgift hon skilde sig och han dog i Australien dit han flyttat och just då hälsade hans och min systerdotters döttrar 3 st på honom så hon fick flyga till Australien för att få hem döttrarna.
Jag själv har en dubbelbindning bakåt på min fars sida då farmor och farfar var kusiner och de 2 med min farmorsmor på mentalsjukhus och farfars far i USA lämnade en dotter och en son med bara en förälder närvarande.
På en fasters begravning, satt jag vid bordet mitt emot en kusin som tog av sig en guldring och sade, detta är farmors vigselring jag lade datumet på minnet och när vi satt i bilen där min mor satt och min syster körde och när jag nämnde datumet sade min mor, när var det Ture var född? Äldste sonen och hon kom fram till att de gifte sig samma år som han var född. Det prasslade nog mycket om höet där.
Han skickade pengar till sin fru och barn som var menade att återförenas med honom i USA. Själv har jag i min närmaste släkt två systerdöttrar som varit gifta och bott i USA, den ena den äldsta har flyttat tillbaka och bor numer i Visby. Min andra systerdotter är omgift hon skilde sig och han dog i Australien dit han flyttat och just då hälsade hans och min systerdotters döttrar 3 st på honom så hon fick flyga till Australien för att få hem döttrarna.
Jag själv har en dubbelbindning bakåt på min fars sida då farmor och farfar var kusiner och de 2 med min farmorsmor på mentalsjukhus och farfars far i USA lämnade en dotter och en son med bara en förälder närvarande.
På en fasters begravning, satt jag vid bordet mitt emot en kusin som tog av sig en guldring och sade, detta är farmors vigselring jag lade datumet på minnet och när vi satt i bilen där min mor satt och min syster körde och när jag nämnde datumet sade min mor, när var det Ture var född? Äldste sonen och hon kom fram till att de gifte sig samma år som han var född. Det prasslade nog mycket om höet där.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
nissegossen101@gmail.com
Min farbror är också född utanför äktenskapet. I kyrkoboken står det o.ä
oäkting. Farmor och farfar gifte sig ett halvår efter hans födelse. Det var
nog en rejäl skandal. Farmors far var kyrkovärd.
oäkting. Farmor och farfar gifte sig ett halvår efter hans födelse. Det var
nog en rejäl skandal. Farmors far var kyrkovärd.
-
Min farmor och farfar gifte sig för de var tvungna och födde barnet inom äktenskapet
nissegossen101@gmail.com
nissegossen101@gmail.com