Vad tänker du på just nu?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24833
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Zoidar »

Hercules723 wrote: 05 Jun 2023, 22:06 Ok ! Då förstår jag bättre. Jag har det lite liknande, därför jag vill skriva några böcker till. Men jag har bara skrivit två sidor på en hel månad. Jag vet inte riktigt varför det blir så. Gissar att jag kanske lever för isolerat och att den exekutiva förmågan är ur funktion. Du kan ju ta upp det med psykologen. Det är ju inte alls uppnåeliga mål du har!
Sen är det väl krav jag inte kan sätta ord på som är mer difusa och orealistiska, som att lösa världens problem typ. Det bottnar i en känsla att allt slutar i katastrof. Och jag måste hitta ett sätt att stoppa katastrofen.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6892
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Hercules723 »

Zoidar wrote: 05 Jun 2023, 22:10 Sen är det väl krav jag inte kan sätta ord på som är mer difusa och orealistiska, som att lösa världens problem typ.
Ja, det kan man ha med denna sjukdomen. Jag har haft en del sådant också. Men jag har släppt det mesta idag.
Man bör fokusera på en eller två saker under sin livstid. Tittar man på alla stora genier genom tiderna, så fokuserade dem ofta
på högst ett par saker. Nikola Tesla var ju uppfinnare och Albert Einstein inom fysisk.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24833
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Zoidar »

Jo om man vill bli riktigt duktig på något.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6892
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Hercules723 »

Zoidar wrote: 05 Jun 2023, 22:22 Jo om man vill bli riktigt duktig på något.
Ja, exakt. På engelska kallas det "Jack of all trades, master of none"..
När man har kunskap inom många områden men inte är expert på något. :)
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24833
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Zoidar »

Hercules723 wrote: 05 Jun 2023, 22:27 Ja, exakt. På engelska kallas det "Jack of all trades, master of none"..
När man har kunskap inom många områden men inte är expert på något. :)
Fast så är det väl för 99% av befolkningen.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6892
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Hercules723 »

Zoidar wrote: 05 Jun 2023, 22:28
Hercules723 wrote: 05 Jun 2023, 22:27 Ja, exakt. På engelska kallas det "Jack of all trades, master of none"..
När man har kunskap inom många områden men inte är expert på något. :)
Fast så är det väl för 99% av befolkningen.
Ja, det gäller att inte har för ouppnåeliga mål. :)

Vad jag menar är att fokuserar man på högst två saker så kanske
man kan bli 1/10 så bra som den bästa experten inom något.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24833
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Zoidar »

Hercules723 wrote: 05 Jun 2023, 22:33
Vad jag menar är att fokuserar man på högst två saker så kanske
man kan bli 1/10 så bra som den bästa experten inom något.
Skulle vara häftigt att vara expert på de tidiga kyrkfäderna.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6892
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Hercules723 »

Zoidar wrote: 06 Jun 2023, 00:04
Hercules723 wrote: 05 Jun 2023, 22:33
Vad jag menar är att fokuserar man på högst två saker så kanske
man kan bli 1/10 så bra som den bästa experten inom något.
Skulle vara häftigt att vara expert på de tidiga kyrkfäderna.
Kör på det. Läste nyligen om en man i medelåldern som föreläste på högstadieskolor om filosofi. 😀
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 61083
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Nissegossen »

God Morgon
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8762
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by wasp »

Storbrand, Sätra Gävle. Stackars människor!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavle ... le--p7rshz
User avatar
Jocke
Osmiummedlem
Posts: 13389
Joined: 10 May 2021, 16:35

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Jocke »

Geta wrote: 05 Jun 2023, 18:56 Folk blir nog känsliga, när någon inte hör vad de säger.
Jo det stämmer faktiskt!Dem tror ju att man inte lyssnar. Men jag menar att jag inte är tyst längre, utan jag ger tillbakam oftast med samma mynt när en del blir irriterade på vad jag gör. Är ju 61 nu och tolererar nog mindre när folk bara pratar med varandra. Min handledare sade jag sade en dumhet när jag ställde en fråga som svar på att han tyckte jag var för sträng mot en annan person i bokteamet. Jag kände att han inte förstod varför jag lätt känner mig utanför när dem bara pratar med varandra på ett demonstrativt sätt.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38697
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Geta »

Kan du inte vara lite paranoid också, Jocke?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply