Vad tänker du på just nu?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Zoidar »

amandara wrote: 12 Jun 2023, 15:21
Ja man kan nästan tycka synd om honom. Så har det alltid varit. Han är för korkad, och ond, för sitt eget bästa. Som jag tror - arv, och sånt kan man egentligen inte rå för. På något sätt. Men man kan ta ansvar för att söka den hjälp som finns om man kan identifiera sina problem. Men det har han aldrig gjort. Han har aldrig tagit något som helst ansvar, och för det kan jag hata honom. Att han inte tagit ansvar. Men jag kan oxå tycka synd om honom.

Jag har bearbetat sådana här saker, i eoners av tid känns det som. Min borbror är korkad och genomskinlig. Alla vet när han gjort något fel. Det är bara det att han blånekar, oavsett hur övertydlig bevisningen mot honom är.

Morsan är smartare. Jag gjorde mig väl fri från henne i 15 årsåldern när man började få egna åsikter och bli en vuxen människa. Men ändå inte. Hon är min morsa. Jag har utvecklat en stark diplomatisk ådra baserat på peace, love and understanding. Försöka förstå försöka göra bra.

Nu vid 53 års ålder är jag redo att ta steget. Tack men nej tack. Att bryta med sin morsa är ingen enkel sak. Jag är en starkt lojal person. Som vill tro alla om gott. Men det går inte längre.
Amandara, hur du brutit kontakten med din morsa eller funderar du på att göra det?
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️

Post by Nissegossen »

God Natt
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Zoidar wrote: 12 Jun 2023, 19:56
amandara wrote: 12 Jun 2023, 15:21
Ja man kan nästan tycka synd om honom. Så har det alltid varit. Han är för korkad, och ond, för sitt eget bästa. Som jag tror - arv, och sånt kan man egentligen inte rå för. På något sätt. Men man kan ta ansvar för att söka den hjälp som finns om man kan identifiera sina problem. Men det har han aldrig gjort. Han har aldrig tagit något som helst ansvar, och för det kan jag hata honom. Att han inte tagit ansvar. Men jag kan oxå tycka synd om honom.

Jag har bearbetat sådana här saker, i eoners av tid känns det som. Min borbror är korkad och genomskinlig. Alla vet när han gjort något fel. Det är bara det att han blånekar, oavsett hur övertydlig bevisningen mot honom är.

Morsan är smartare. Jag gjorde mig väl fri från henne i 15 årsåldern när man började få egna åsikter och bli en vuxen människa. Men ändå inte. Hon är min morsa. Jag har utvecklat en stark diplomatisk ådra baserat på peace, love and understanding. Försöka förstå försöka göra bra.

Nu vid 53 års ålder är jag redo att ta steget. Tack men nej tack. Att bryta med sin morsa är ingen enkel sak. Jag är en starkt lojal person. Som vill tro alla om gott. Men det går inte längre.
Amandara, hur du brutit kontakten med din morsa eller funderar du på att göra det?
Jag har inte brutit kontakten i ord. Men jag undviker henne. Jag håller mig undan och går inte in i hennes diskussioner och projektioner. Jag kommer mer medvetet hålla mig mer ifrån henne. Jag kommer inte ställa till en upprörd scen. Hon är i sista änden min mamma av kött och blod. Jag sitter fast vid hennes sida på det sättet.

Men nej, jag kommer inte att umgås med henne mer än ytligt. Jag kommer att sluta med att medla och försöka förstå. Det har jag gjort nog. Det är inte en issue längre. Jag kommer sluta, försöka iallafall, släta över det hon gör och tillfogar andra. En psykopat vill man inte hänga med. Jag sätter min pleasingådra i strama tyglar. Jag mår inte väl, människor omkring henne, mår inte väl - av henne. Hon har vänner så hon är inte ensam. Med dem kan hon vara fantastiskt och underbar. Låt henne vara det. Men kom inte hem och kasta skiten över oss.

Att diskutera något med henne är som att diskutera med en vägg. Hon bryr sig inte ett skit om vad man säger och hon drar inga lärdomar. Jag tror säkert att hon kan vara en fantastisk vän och väninna, hon kan vara ytterst belevad. Men oss behandlar hon som dump som hon äger. Vi är där för att tillfredsställa hennes behov. Få henne att lysa.

Hon har behov av att vara betydelsefull. Farsan har byggt flera hus till henne som hon kunnat inreda och stoltsera med in absurdum. Hon kräver positiv respons på sig själv. När vi var på Öland i min faster och farbrors stuga planterade hon blommor och ändrade om i hela deras trädgård. Det fick hon beröm av från husägarna. Vad skulle de säga? De var trevliga. Men sent på kvällen hade de skickat mess om att rådjuren äter upp blommorna som står ute på tomten.

Jag skulle aldrig få för mig att ändra om i någon annans ägodom. Det är att underkänna hur DE gjor och hur DE vill ha det.

Vi som finns i hennes nära närhet är snälla och går undan. Och det är ingen idé att gå i klinsch med henne. Hon bryr sig inte ett jota om vad man säger. Hon bävill bara höra saker som bekräftar hennes storhet.

Nu är farsan gammal och hon kan varken kräma ur jobb eller pengar ur honom. De är dessutom skilda sedan ett antal år. Men även han har en hederlighet och peoplepleaser, han vill hjälpa och göra saker bra.

Men det går inte att göra något bra för morsan. Det är alltid fel på det man gör. Särskilt går hon hårt åt farsan, hon verkar tycka att hon äger honom och att han ska slava under hennes ok hela livet. Han är så van vid hennes elakheter efter 50 år tillsammans.

På hemmaplan är hon elak. Utsidan vill hon vara perfekt. Hon kan vara mycket charmig, vältalig och inställsam mit andra. Hon är det bara inte mot oss i familjen.

Så ja. Jag kommer mer eller mindre att avsluta den kontakten. Jag kommer såklart komma i kontakt med henne på kalas och sånt. Hon är min mamma det kan ingen ändra på. Kött och blod. Men jag väljer att ta tre steg åt sidan. För min hälsas skull.

Oj det här blev långt.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Det låter ju vettigt du har distans till henne när hon får dig att må dåligt. Men ja, kött och blod. Ingen lätt sak direkt.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Fick ett samtal från Tunisien. Råkade ringa tillbaka. Hoppas det inte blev dyrt.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Vem ringer dig från Tunisien?
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

memphis wrote: 12 Jun 2023, 21:08 Vem ringer dig från Tunisien?
Bluffsamtal

Råkade trycka uppring, men la på snabbt.
Miika
Guldmedlem

Post by Miika »

önskar att jag inte har denna hemska sjukdom
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️

Post by Nissegossen »

God Morgon
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️

Post by Leakim97 »

Miika wrote: 12 Jun 2023, 21:15 önskar att jag inte har denna hemska sjukdom
Här har du en annan som önskar samma sak
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Oj måste snart dra iväg. Jobb kl. 15
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Leakim97 wrote: 13 Jun 2023, 12:26
Miika wrote: 12 Jun 2023, 21:15 önskar att jag inte har denna hemska sjukdom
Här har du en annan som önskar samma sak
Schizofrenin blir bättre med tiden men då stöter andra kroppsliga åkommor till. Det är jämna plågor.
Post Reply