Hur mår du?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

amandara
Iridiummedlem

Re: Hur mår du?

Post by amandara »

mrsearlgray wrote: 08 Nov 2024, 14:17
amandara wrote: 08 Nov 2024, 14:17 Jag har aldrig haft aktivitetsersättning. Var sjukskriven 3 månader i taget i ett antal år. Sen fick jag sjukersättning. Jag var inte delaktig i det. Det bara fixades. Ersättningen var densamma hela tiden. Men det är ca 20 år sen.
tror aktivitetsersättning är relativt nytt system.
Det fanns på min tid, men reglerna kan ha ändrats. Jag var 29 när jag blev akut sjuk och jobbade tills jag var 30. Antagligen därför.
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

amandara wrote: 08 Nov 2024, 14:21
mrsearlgray wrote: 08 Nov 2024, 14:17
amandara wrote: 08 Nov 2024, 14:17 Jag har aldrig haft aktivitetsersättning. Var sjukskriven 3 månader i taget i ett antal år. Sen fick jag sjukersättning. Jag var inte delaktig i det. Det bara fixades. Ersättningen var densamma hela tiden. Men det är ca 20 år sen.
tror aktivitetsersättning är relativt nytt system.
Det fanns på min tid, men reglerna kan ha ändrats. Jag var 29 när jag blev akut sjuk och jobbade tills jag var 30. Antagligen därför.
jaha okej.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

är väldigt ledsen just nu, har i stort sett gråtit hela dagen nu.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

mrsearlgray wrote: 08 Nov 2024, 14:20 mår nu ännu värre, kommer inte heller få hålla på med YouTube med sjukpenning då det anses som distraherande från arbete eller återgång till arbete. vilket jag förstår till en grad men ska man inte få ha hobbys heller?
Du behöver inte berätta om dina hobbys till FK. Vi har rätt till ett liv. Mina sjukvårdskontakter har iaf sett positivt på aktivitet från min sida. Och då har jag byggt hus. Och gått i väggen efteråt. Men de har låtit mig hållas. Man ska inte behöva gå i graven för att man är sjuk.
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

amandara wrote: 08 Nov 2024, 14:25
mrsearlgray wrote: 08 Nov 2024, 14:20 mår nu ännu värre, kommer inte heller få hålla på med YouTube med sjukpenning då det anses som distraherande från arbete eller återgång till arbete. vilket jag förstår till en grad men ska man inte få ha hobbys heller?
Du behöver inte berätta om dina hobbys till FK. Vi har rätt till ett liv. Mina sjukvårdskontakter har iaf sett positivt på aktivitet från min sida. Och då har jag byggt hus. Och gått i väggen efteråt. Men de har låtit mig hållas. Man ska inte behöva gå i graven för att man är sjuk.
just nu räknar dom det som mina 5 timmar i veckan eftersom jag tjänar en pytteliten slant på det då och då...
SpaceCorp
Lutetiummedlem

Post by SpaceCorp »

mrsearlgray wrote: 08 Nov 2024, 14:04
Geta wrote: 08 Nov 2024, 14:02 Men är det inte dags att försäkringskassan eller psykiatrin börjar förbereda hur du ska ha det ekonomiskt efter att du fyller 30 år. Var det inte en läkare som rekommenderade att du skulle söka sjukersättning.
Jo och man kan tycka det, men tydligen så räcker inte bara ett läkarintyg längre. dom måste utreda. min handläggare sa att jag får söka försörjningsstöd om jag inte får ihop det men det är precis på gränsen till att jag inte kvalificerar för det.
Bäst du kontaktar kommunen om försörjningsstöd. Tror man får en handläggare där också, jag hade olika möten
mellan psykiatrin och kommunen när jag fick sjukersättning.
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

SpaceCorp wrote: 08 Nov 2024, 14:27
mrsearlgray wrote: 08 Nov 2024, 14:04
Geta wrote: 08 Nov 2024, 14:02 Men är det inte dags att försäkringskassan eller psykiatrin börjar förbereda hur du ska ha det ekonomiskt efter att du fyller 30 år. Var det inte en läkare som rekommenderade att du skulle söka sjukersättning.
Jo och man kan tycka det, men tydligen så räcker inte bara ett läkarintyg längre. dom måste utreda. min handläggare sa att jag får söka försörjningsstöd om jag inte får ihop det men det är precis på gränsen till att jag inte kvalificerar för det.
Bäst du kontaktar kommunen om försörjningsstöd. Tror man får en handläggare där också, jag hade olika möten
mellan psykiatrin och kommunen när jag fick sjukersättning.
tack för tipset.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

mrsearlgray wrote: 08 Nov 2024, 14:27
just nu räknar dom det som mina 5 timmar i veckan eftersom jag tjänar en pytteliten slant på det då och då...
Fan att du sagt det till FK. Annars hade de inte haft en aning. Ärlighet lönar sig inte alltid bland betongkolosser. Hur som helst så har vi rättighet att ha ett LIV. Ingen blir friskare av noll aktivitet - DE BÖR UPPMUNTRA DIG.
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

amandara wrote: 08 Nov 2024, 14:30
mrsearlgray wrote: 08 Nov 2024, 14:27

Fan att du sagt det till FK. Annars hade de inte haft en aning. Ärlighet lönar sig inte alltid bland betongkolosser. Hur som helst så har vi rättighet att ha ett LIV. Ingen blir friskare av noll aktivitet - DE BÖR IPPMUNTRA DIG.
hade någon dock anmält att jag höll på med YouTube och fk inte visste det hade jag kunnat åka dit som fan på det tror jag. därför jag måste begränsa mig till dessa fem timmar och hålla koll på dom ifall någon skulle ifrågasätta det.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Ja så kan det vara. Men vad är ens 5 timmar? Jag håller fast vid att de bör uppmuntra dig. Till ALL form av aktivitet. Det gör att DU får ett rikare liv - och DET är viktigt!!! För återhämtning och ja bara för att stå ut. Med tillvaron.
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

jo jag håller helt med... tyvärr fungerar inte vårat system så tydligen...
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

sen är det så lite jag tjänar på YouTube att det räknas som en hobbyverksamhet från skatteverkets sida... har mer utgifter för YouTube än jag drar in.
Post Reply