Bensodiazepiner

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

Nobel
Skandiummedlem

Re: Bensodiazepiner

Post by Nobel »

För mig är Stesolid en medicin som endast finns i läkemedelslådan om det skulle behövas. Har haft samma paket där i tre år, tror jag. För mig är det en "lugnande att ha utifall att"-medicin.
'cause the freak inside controls my mind
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Visst känner man sig trygg med att ha medicin hemma. Tråkigt, Krokus om du blir av med Stesoliden.
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Ja, jo. Nya läkaren föreslog Quetiapin som ångestdämpande. Då sa jag ifrån, att jag får biverkningar av Quetiapin. Sedan gav läkaren upp. Ungefär "jaha, då finns det inget att göra". Konstig attityd.

Visserligen tar jag Stesolid väldigt sällan, bara i nödfall, eller om jag ska göra något mentalt ansträngande dagen därpå, då tar jag 5mg Stesolid till natten.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Klankedinken
Guldmedlem

Post by Klankedinken »

Dom är försiktigare med såna preparat nu för tiden... Tror man har kommit fram till att dom gör mer skada än nytta.. Folk bara sitter och missbrukar dom om dom får chansen..
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Jag har haft benso i några år nu. Jag har inte fått ökad tolerans eller ångest när de går ur kroppen. Jag mår bra på Stesolid.
Klankedinken
Guldmedlem

Post by Klankedinken »

Fantasio wrote: 18 Oct 2021, 14:58 Jag har haft benso i några år nu. Jag har inte fått ökad tolerans eller ångest när de går ur kroppen. Jag mår bra på Stesolid.
Sanna mina ord!
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Är inte läkarna mer än lovligt njugga med att skriva ut benso? Det tycker jag.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Tycker jag med. De verkar tro att det är värsta knarket. Och det kanske det är, men jag har inte upplevt det så. När jag hade xanor för 22 år sen bet den inte på den ångestnivå jag hade då så jag slutade. Sen kom en sönderskuren arm och ett självmordsförsök. Väl bättre med benso än med sånt. Annars kanske man går ut på svarta marknaden för sina besvär och kanske blir en fullskalig knarkers. Vilket är bäst? Det är en avvägningsfråga. Iallafall jag får inga benso. På gott och ont. Men jag tycker det är lite väl njuggt.
Klankedinken
Guldmedlem

Post by Klankedinken »

Tycker att om vi ska fokusera på fantasio som använder det som njutning, vilket är min poäng så är det inte medicinskt indikerad benso utan "missbruk"... Det är klart, han kanske skulle gå ut och prata med en drugdealer, eller vad tror ni?
Richard
Administratör

Post by Richard »

Jag har 0,5 mg Iktorivil (klonazepam) dagligen. Det motsvarar ca 10 mg Stesolid (diazepam).

Har på ca 3 år gått från 4 mg till 0,5 mg. Det har gått bra, men det är inte roligt vid varje steg mot en lägre dos, särskilt nu när det bara är så lite kvar. Kanske måste jag ha den livet ut...
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Jag förstår att läkare inte vill skriva ut benso som underhållsdos. Det bästa vore att få en förpackning hemma och bara ta av när man verkligen behöver dem.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Det är det enda jag har bett om. Att få ha en ask hemma för nödsituationer. Men nej. Mottagningens policy går före patientens hälsa.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Post Reply