Hur mår du?
Moderator: Moderator 1
-
- ☢️ Californiummedlem ☢️
Re: Hur mår du?
Bra
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
nissegossen101@gmail.com
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
Är lite arg över det där med Rybelsus... att ingen reagerat eller varnat om att den kan eskalera depression såpass. Har aldrig haft så mörka tankar/planer och skrämde nog vettet ur min kurator igår med hur jag pratade. Hängde som tur var med exet hela kvällen och en bit in på natten, vem vet annars vad som hade hänt? Som tur var hade jag nån fin kommentator som fick det att klicka till vad som kan med största sannolikhet varit boven...
Ja visst gör det ont när knoppar brister
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
Japp. Men emojis verkar inte funka med min telefon - det blir bara ett frågetecken av det. Så jag får köra old fashion way . Men jag önskar dig att få må bättre! Det där låter inte alls bra, ditt mående nu <3 !
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
Aaa okej. :) Tack! Mår lite bättre av att bara veta att det inte har varit mitt "normala" att vara sån här som jag varit sen i julas.amandara wrote: ↑18 Jan 2025, 09:53Japp. Men emojis verkar inte funka med min telefon - det blir bara ett frågetecken av det. Så jag får köra old fashion way . Men jag önskar dig att få må bättre! Det där låter inte alls bra, ditt mående nu <3 !

Det blir alltid bättre, hoppas jag. Det har det alltid blivit för mig. Jag har fått mig en rejäl boost av resan i och till Västerbotten - noll nästan förutom en liten liten gnutta - självmordstankar där och efter det. Jag har jävligt mycket självmordstankar till vardags, men jag vet att de bara är tankar och hög har aldrig några verkliga planer. Det hade jag förr men inte nu. Vet att de bara är där och att jag får leva med det. Men Västerbottensresan var en major boost! Jag trivs så himla bra där! Jag har ju bott fyra år där back in the days, jag känner till det där och känner lite folk.mrsearlgray wrote: ↑18 Jan 2025, 09:55Aaa okej. :) Tack! Mår lite bättre av att bara veta att det inte har varit mitt "normala" att vara sån här som jag varit sen i julas.![]()
Last edited by amandara on 18 Jan 2025, 10:08, edited 1 time in total.
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
Västerbotten låter som en dröm! :) <3amandara wrote: ↑18 Jan 2025, 10:06Det blir alltid bättre, hoppas jag. Det har det alltid blivit för mig. Jag har fått mig en rejäl boost av resan i och till Västerbotten - noll nästan förutom en liten liten gnutta - självmordstankar där och efter det. Jag har jävligt mycket självmordstankar till vardags, men jag vet att de bara är tankar och hög har aldrig några verkliga planer. Det hade jag förr men inte nu. Vet att de bara är där och att jag får leva med det. Men Västerbottensresan var en major boost! Jag trivs så himla bra där! Jag har ju bott fyra år där back in the days, jag känner till det där och känner lite folk.mrsearlgray wrote: ↑18 Jan 2025, 09:55Aaa okej. :) Tack! Mår lite bättre av att bara veta att det inte har varit mitt "normala" att vara sån här som jag varit sen i julas.![]()
Ja det är landet, torr kyla som inte känns lika bitig där som här vid noll. På landet. Gemenskap i byn, man hjälper varandra - man måste för det är ju ganska utsatt där. Om elen går, värmepannan går sönder, man bryter benet eller på annat sätt blir allvarligt sjuk. Jag skulle gärna bo där. Men det blir för utsatt. Jag måste ha bil där, och det har jag inte råd med.mrsearlgray wrote: ↑18 Jan 2025, 10:07Västerbotten låter som en dröm! :) <3amandara wrote: ↑18 Jan 2025, 10:06Det blir alltid bättre, hoppas jag. Det har det alltid blivit för mig. Jag har fått mig en rejäl boost av resan i och till Västerbotten - noll nästan förutom en liten liten gnutta - självmordstankar där och efter det. Jag har jävligt mycket självmordstankar till vardags, men jag vet att de bara är tankar och hög har aldrig några verkliga planer. Det hade jag förr men inte nu. Vet att de bara är där och att jag får leva med det. Men Västerbottensresan var en major boost! Jag trivs så himla bra där! Jag har ju bott fyra år där back in the days, jag känner till det där och känner lite folk.mrsearlgray wrote: ↑18 Jan 2025, 09:55
Aaa okej. :) Tack! Mår lite bättre av att bara veta att det inte har varit mitt "normala" att vara sån här som jag varit sen i julas.![]()
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
Så skulle jag också vilja bo. Är uppväxt på landet och gillar och passar inte in i stan helt 100. Men som du säger, man behöver körkort och bil då, något jag inte heller har eller har råd med.amandara wrote: ↑18 Jan 2025, 10:11Ja det är landet, torr kyla som inte känns lika bitig där som här vid noll. På landet. Gemenskap i byn, man hjälper varandra - man måste för det är ju ganska utsatt där. Om elen går, värmepannan går sönder, man bryter benet eller på annat sätt blir allvarligt sjuk. Jag skulle gärna bo där. Men det blir för utsatt. Jag måste ha bil där, och det har jag inte råd med.mrsearlgray wrote: ↑18 Jan 2025, 10:07Västerbotten låter som en dröm! :) <3amandara wrote: ↑18 Jan 2025, 10:06
Det blir alltid bättre, hoppas jag. Det har det alltid blivit för mig. Jag har fått mig en rejäl boost av resan i och till Västerbotten - noll nästan förutom en liten liten gnutta - självmordstankar där och efter det. Jag har jävligt mycket självmordstankar till vardags, men jag vet att de bara är tankar och hög har aldrig några verkliga planer. Det hade jag förr men inte nu. Vet att de bara är där och att jag får leva med det. Men Västerbottensresan var en major boost! Jag trivs så himla bra där! Jag har ju bott fyra år där back in the days, jag känner till det där och känner lite folk.

Det är ett hus till försäljning där nu, precis där i byn där jag är uppväxt. Morfars hus och vårt gamla hus är där. Släktingars hus, mannen är död och kvinnan är på äldreboende sedan ett par år tillbaka. Det är ett lyxigt hus med funktionella mått mätt. Bergvärme som inte fryser ens vid minus 40 i en vecka, som det var förra vintern. Tegel så underhållsfritt. Avlopp, vatten - dusch. Och varmt vatten.mrsearlgray wrote: ↑18 Jan 2025, 10:13Så skulle jag också vilja bo. Är uppväxt på landet och gillar och passar inte in i stan helt 100. Men som du säger, man behöver körkort och bil då, något jag inte heller har eller har råd med.amandara wrote: ↑18 Jan 2025, 10:11Ja det är landet, torr kyla som inte känns lika bitig där som här vid noll. På landet. Gemenskap i byn, man hjälper varandra - man måste för det är ju ganska utsatt där. Om elen går, värmepannan går sönder, man bryter benet eller på annat sätt blir allvarligt sjuk. Jag skulle gärna bo där. Men det blir för utsatt. Jag måste ha bil där, och det har jag inte råd med.![]()
Och en liten industrilokal, gammverkstan, där min morfars far började tillverkning av jaktskidor. Lapparna använde dem innan skotrar och fyrhjulingar kom, för att hålla koll på renarna. De är kungliga hovleverantörer. Min morfar och hans två bröder tog över skidtullverkningen efter morfars far. Och skalade upp verksamheten. Den gick väldigt bra där ett tag, när det inte fanns så mycket skotrar som samerna använde. Nu är produktionen mindre och det är mest jägare och turfolk som använder dem, men det finns kvar! I den folkfattiga bygden är det här en karaktär.
Men hursomhelst - vi är väldigt intresserade av att köpa det, jag brorsan och syrran! Antagligen blir det för dyrt, med den väldigt goda grundstandarden - för att vara i den bygden i den lilla byn.
Det är ingen vidare husförsäljningsmarknad där. Huset är inte värderat eller kommit ut hos mäklare än. Men vi har inside information om att barnen vill sälja.
Som tur är har vi tid att fundera, vrida och vända på det - och fundera på finansiering. Syrran och brorsan jobbar ju heltid. Så de kan ju inte vara där jättemycket.
Jag leker med tanken på att flytta dit. Jag kan ju betala Max hyra som man får bostadstillägg för. Det skulle täcka amorteringar, räntor och driftskostnader. Det skulle bli väldigt fördelaktigt för oss alla ekonomiskt.
Men det känns alldeles för utsatt att bo där, utan att ha någon nära person i närheten. Om något händer. Och jag måste ha bil, men fasta kostnader på bilen kanske kan ingå i hyran - och att jag bara betalar bränslet. Det skulle kunna funka. Jag trivs sjukt bra där men jag vet inte.
Vintern är fantastisk. Gym finns ett par hundra meter bort, liksom elljusspår med ständigt uppdragna skidspår, och golfbana. I grannbyn finns en icke bemannad affär för det nödvändigaste. 2 mil till centralorten med all service. Men som sagt jag måste ha bil. Det går inga bussar.
Jag lever ett ganska småskaligt liv, och jag kunde lika gärna leva mitt småskaliga liv där. Jag vet inte helller hur Loppan skulle funka i det klimatet, vintern. Sommartid trivs hon så jäkla bra där! Få ströva fritt och folk som hon är helt avslappnad inför. Hon skulle stormtrivas där.
Det är fantastisk skog tallhed och momark där. I det här huset skulle vi få utsikt över den lilla badsjön 200 m bort, och älven.
Men. Jag har mitt sociala nätverk här. Det skulle vara en väldigt stor sak att lämna dem. Jag har åldrande föräldrar och ett antal syskonbarn som jag står väldigt nära. Och all service, om jag tex bryter benet eller få akut sepsis som jag haft. Med bruten fot kan man inte köra bil, in till tätorten där vårdcentral och ambulans finns, och med den akuta sepsis jag hade så hade jag varit död.
Men det här huset är en fantastisk möjlighet. Det gäller att få ihop det ekonomiska, annars är det nog ingen tvekan. Vi har våra rötter där. Och här förstås.