Vad har du lärt dig idag?
Moderator: Moderator 1
-
- ☢️ Californiummedlem ☢️
Re: Vad har du lärt dig idag?
Min far sade, den som gapar efter mycket, mister ofta hela stycket
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
nissegossen101@gmail.com
Girigheten pesonifierad.
https://youtu.be/Z9S-J29ZY1o?si=9jDCQHgEAs-3j7rv
https://youtu.be/Z9S-J29ZY1o?si=9jDCQHgEAs-3j7rv
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Står det inte nåt i bibeln om att Jesus fördömde de som dyrkar mammon? Dessa två män, Trump och Musk, är mammon.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Har försökt att lära mig om "collection data types", vilket är datatyper där mer än en information kan samlas. Till collection data types hör bland annat tuples, lists, sets, och dictionaries.
Tuple: Innehåller ett bestämt antal data, och kan inte ändras.
List: Innehåller ett godtyckligt antal data, innehållet av data kan ändras.
Set: Innehåller ett godtyckligt antal data, innehållet av data kan ändras. Till skillnad från tuple och list är datan inte ordnad. Dessutom kan en datapunkt endast finnas en gång, till exempel, om du försöker lägga till samma datapunkt två gånger så kommer den andra gången att ignoreras. Endast "hashable" data kan läggas in i ett set, vilket innebär att datavärden som läggs in inte kan förändras, för om det gick att ändra datan så skulle det kunna uppstå en situation där två datapunkter får samma värden. (förstår inte "hashable" änne eftersom att det först kommer förklaras djupare i senare kapitel).
Dictionary: Innehåller ett godtyckligt antal data, innehållet av data kan ändras. Innehåller nyckel:värde par där varje par representerar ett värde. Nyckeln måste vara hashable, alltså ej möjlig att förändra. Värdet kan ändras.
Tuple: Innehåller ett bestämt antal data, och kan inte ändras.
List: Innehåller ett godtyckligt antal data, innehållet av data kan ändras.
Set: Innehåller ett godtyckligt antal data, innehållet av data kan ändras. Till skillnad från tuple och list är datan inte ordnad. Dessutom kan en datapunkt endast finnas en gång, till exempel, om du försöker lägga till samma datapunkt två gånger så kommer den andra gången att ignoreras. Endast "hashable" data kan läggas in i ett set, vilket innebär att datavärden som läggs in inte kan förändras, för om det gick att ändra datan så skulle det kunna uppstå en situation där två datapunkter får samma värden. (förstår inte "hashable" änne eftersom att det först kommer förklaras djupare i senare kapitel).
Dictionary: Innehåller ett godtyckligt antal data, innehållet av data kan ändras. Innehåller nyckel:värde par där varje par representerar ett värde. Nyckeln måste vara hashable, alltså ej möjlig att förändra. Värdet kan ändras.
'cause the freak inside controls my mind
Obegriplig information för den som inte är redan insatt 

Nästan obegripligt för den insatta också

'cause the freak inside controls my mind
- Hercules723
- Hafniummedlem
Lustigt namn.

Tall Poppy Syndrome – Some resent or feel threatened by those who stand out, leading to dismissive attitudes toward exceptional ability.
Min hund har antagligen någon foderallergi. Sex veckor med specialfoder och nu mår han bättre. Innan kliade han sig mycket, ofta dålig i magen och hade missfärgad päls.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Kan inte riktigt hjälpa min kompis med hennes relationsproblem. För vi är inte lika där. Jag är en sån som står ut med oerhört mycket tills en tidpunkt då jag bara får nog och drar. Hon vill att hennes make ska förändra sig och att relationen blir bra igen. Jag vet inte vad oddsen är för det.
Att ica:s russin inte smakar lika bra som andra russin.
Svårt. Om han inte vill ändra på sina (o)vanor, är det omöjligt. Been there done that.memphis wrote: ↑04 Apr 2025, 21:18 Kan inte riktigt hjälpa min kompis med hennes relationsproblem. För vi är inte lika där. Jag är en sån som står ut med oerhört mycket tills en tidpunkt då jag bara får nog och drar. Hon vill att hennes make ska förändra sig och att relationen blir bra igen. Jag vet inte vad oddsen är för det.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Gnälliga subbor som tror de äger en. Man kan inte lära en gammal hund att sitta.Krokus wrote: ↑05 Apr 2025, 09:47Svårt. Om han inte vill ändra på sina (o)vanor, är det omöjligt. Been there done that.memphis wrote: ↑04 Apr 2025, 21:18 Kan inte riktigt hjälpa min kompis med hennes relationsproblem. För vi är inte lika där. Jag är en sån som står ut med oerhört mycket tills en tidpunkt då jag bara får nog och drar. Hon vill att hennes make ska förändra sig och att relationen blir bra igen. Jag vet inte vad oddsen är för det.
https://youtu.be/0LwcvjNJTuM