Vad har du lärt dig idag?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

MsTibbs
☢️ Americiummedlem ☢️

Re: Vad har du lärt dig idag?

Post by MsTibbs »

Att det inte är farligt att prata med nya personer
In a world where you can be anything, be kind.
Nobel
Tuliummedlem

Post by Nobel »

MsTibbs wrote: 05 Apr 2025, 17:06 Att det inte är farligt att prata med nya personer
Den kämpar jag fortfarande med... :think:
'cause the freak inside controls my mind
Richard
Administratör

Post by Richard »

Jag sitter mest för mig själv, men visst, jag pratar ju lite med de andra på t.ex. Spiran. Det är ju det som är vitsen med att gå ditt några timmar per dag.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
zoegas
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by zoegas »

Richard wrote: 05 Apr 2025, 18:12 Jag sitter mest för mig själv, men visst, jag pratar ju lite med de andra på t.ex. Spiran. Det är ju det som är vitsen med att gå ditt några timmar per dag.
Det gäller ju att passa in.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Har lärt mig var närmsta busshållplats är. Det finns flera beroende lite på vart man ska åka.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

MsTibbs wrote: 05 Apr 2025, 17:06 Att det inte är farligt att prata med nya personer
Brukar träffa nya personer i busskuren att prata med. Men de är i regel så gamla att de snart flyttar till äldreboende.
Nobel
Tuliummedlem

Post by Nobel »

Har försökt lära mig hur denna logiken fungerar i programmering.

Bakgrund:
Siffran 0 tolkas av Python som falskt/False, alla andra siffror tolkas som sant/True.

Sätt 1:
Om x = 0, då kommer "x and "Yes"" bli falskt/False. Om uttrycket "x and "Yes"" blir falskt/False, kommer falskt/False or "No" resultera i att text får värdet "No". Om x = 5, då kommer "x and "Yes"" bli sant/True, och text tilldelas första värdet i ""Yes" or "No"", vilket är "Yes"? För klura lite mer på den. :?

Code: Select all

x = 0
text = x and "Yes" or "No"
print(text)  # Output: "No"

x = 5
print(text)  # Output: "Yes"
Sätt 2:
Den sista koden säger samma sak som den ovan, bara uttryckt på ett annat sätt (mer intuitivt kan jag tycka). Om vi börjar med den sista koden så säger den att variabeln "text" är lika med "Yes" om x är sant/True, då körs inte else-biten. Om x däremot blir falskt/False körs else-biten och "No" skrivs ut i terminalen.

text = "Yes" if x else "No"
Lolnob
Niobmedlem

Post by Lolnob »

Nobel wrote: 08 Apr 2025, 17:10 Har försökt lära mig hur denna logiken fungerar i programmering.

Bakgrund:
Siffran 0 tolkas av Python som falskt/False, alla andra siffror tolkas som sant/True.

Sätt 1:
Om x = 0, då kommer "x and "Yes"" bli falskt/False. Om uttrycket "x and "Yes"" blir falskt/False, kommer falskt/False or "No" resultera i att text får värdet "No". Om x = 5, då kommer "x and "Yes"" bli sant/True, och text tilldelas första värdet i ""Yes" or "No"", vilket är "Yes"? För klura lite mer på den. :?

x = 0
print(text)  # Output: "No"

x = 5
print(text)  # Output: "Yes"
Sätt 2:
Den sista koden säger samma sak som den ovan, bara uttryckt på ett annat sätt (mer intuitivt kan jag tycka). Om vi börjar med den sista koden så säger den att variabeln "text" är lika med "Yes" om x är sant/True, då körs inte else-biten. Om x däremot blir falskt/False körs else-biten och "No" skrivs ut i terminalen.

text = "Yes" if x else "No"
Här kan du läsa om boolean

https://www.w3schools.com/python/python_booleans.asp
Nobel
Tuliummedlem

Post by Nobel »

Tack! :thumbup:
MsTibbs
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by MsTibbs »

Geta wrote: 08 Apr 2025, 16:36
Brukar träffa nya personer i busskuren att prata med. Men de är i regel så gamla att de snart flyttar till äldreboende.
Jag brukar attackeras av invandrare på busshållplatsen. Tror de blivit tillsagda att öva sin svenska på så vis?
In a world where you can be anything, be kind.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Busschaufförerna här är invandrare.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Här med.

Jag kollade på listan i trapphuset när jag kollade på lägenhet idag. För att kolla om det var många utländska namn. Men det var det inte. Min mamma säger att "det säger något" om området. Typ Rosengård i Malmö. Där vill inte jag bo. Kanske det finns andra som inte bryr sig,men jag skulle känna mig utanför.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Post Reply