Geta wrote: ↑15 Dec 2023, 16:56
Välkommen i gänget. Jag har diabetes 2 sedan minst 18 år tillbaka. Har diabetesmedcinen metformin. I våras försökte jag testa en modernare diabetesmedicin men gick tillbaka till metformin. Två gånger per år får jag besöka diabetessköterska som kollar blodtryck och fötterna. Innan dess får jag ta prover på labbet på vårdcentralen. Då syns långtidsblodsockret, kolesterol m.m. Resultaten läggs ut på 1177.
jo skulle också få metaformin utskrivet så ska hämta ut den imorgon. mitt blodtryck är relativt lågt fortfarande och jag ska få träffa en diabetessjuksköterska inom dom kommande veckorna sa läkaren. Ni som har diabetes, har ni några tips eller råd?
sitter och läser på lite men det är så mycket information att skifta igenom...
Skönt i alla fall att fått svar på varför du varit så trött. En promenad varje dag har jag hört ska vara bra när man har diabetes. Och som läkaren sa kan själv förbättra resultaten vid diabetes 2. Personligen tycker jag faktiskt inte att det behöver vara så omvälvande att få diabetes 2. Sköter du kosten någorlunda och inte äter för mycket sötsaker och tar en promenad varje dag. Det klarar de flesta utan större problem.
Samtidigt som du själv skrev är det en väckarklocka till ett hälsosammare leverne. Och som människa oavsett om man har diabetes 2 eller inte är det bra levnadsregler att hålla sig till.
yrväder wrote: ↑15 Dec 2023, 18:15
Skönt i alla fall att fått svar på varför du varit så trött. En promenad varje dag har jag hört ska vara bra när man har diabetes. Och som läkaren sa kan själv förbättra resultaten vid diabetes 2. Personligen tycker jag faktiskt inte att det behöver vara så omvälvande att få diabetes 2. Sköter du kosten någorlunda och inte äter för mycket sötsaker och tar en promenad varje dag. Det klarar de flesta utan större problem.
Samtidigt som du själv skrev är det en väckarklocka till ett hälsosammare leverne. Och som människa oavsett om man har diabetes 2 eller inte är det bra levnadsregler att hålla sig till.
ja men precis. trodde faktiskt jag skulle vara mer upprörd över det men är mer fundersam, har kikat på lite nya recept att testa, det är tur jag tycker om att laga mat. ska försöka börja ta hälsan på allvar nu och som du sa det är skönt att ändå ha ett svar på vad som var fel, mycket lättare att åtgärda när man vet vad problemet är.
Jag ska skicka julkort men lät bli att köpa frimärken, utan tar ifrån min frimärkssamling. Jag ska skoja med en väninna som är lite högerextrem o sätta på ett frimärke från 30-talets Tyskland med en viss figur på... Givetvis giltiga frimärken också.
Geta wrote: ↑15 Dec 2023, 19:05
Innan jag fick medicin mot diabetes märkte jag en kognitiv svacka. Hjärnan behöver socker. Utan medicin går sockret ut i urinen.
ja läkaren är helt hundra på att det var det som gjorde att jag blev så utmattad och trött. plus att jag ätit väldigt dåligt det senaste eftersom jag inte har nån aptit efter att jag slutade med olanzapin...