Måste man berätta?
Moderator: Moderator 1
Re: Måste man berätta?
Min tid på PIVA känns som en tid från ett annat liv.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Jo, det kan jag förstå, Zoidar. Hur länge sedan du var inlagd? Jag var på PIVA två veckor i september. Fick alltså "fira" min födelsedag på PIVA.
Det är nog 15 år sedan nu. Inte roligaste stället att ha födelsedagskalas.
Nej, ingen höjdare att vara inlåst då. 15 år, då är du bara att gratulera.
Tack! Har varit inlagd några gånger till men inte på Piva.
Från internetmedicin.se
De grundläggande förutsättningarna för tvångsvård är att personen i fråga:
1. Lider av en allvarlig psykisk störning
Begreppet avser psykiatriska tillstånd som präglas av störd realitetsprövning eller hög suicidrisk, till exempel:
Psykotiska tillstånd
Svåra personlighetsstörningar
Maniska skov
Svåra depressioner
Även somatiska sjukdomar (t ex demenser, hjärnskador) med sekundära psykiatriska symtom av den typ som nämnts ovan kan räknas som allvarlig psykisk störning. Däremot betraktas varken psykisk utvecklingsstörning eller missbruk i sig som allvarlig psykisk störning men väl så om det tillstöter psykiatriska symtom med störd realitetsprövning, såsom en missbruksutlöst psykos.
2. Har ett oundgängligt behov av psykiatrisk dygnetruntvård (slutenvård)
Med detta menas att det vid utebliven vård föreligger en fara för egen eller i viss mån annan persons liv och hälsa. Oundgängligheten ska bedömas i förhållande till personens levnadsförhållanden och möjlighet att tillgodogöra sig alternativa vårdformer.
3. Motsätter sig erbjuden vård alternativt att det finns grundad anledning att anta att vården inte kan ges med personens samtycke
Det sist nämnda förhållandet kan till exempel råda när en patient har en påtagligt bristande insikt i sitt sjukdomstillstånd och vårdbehov eller om patientens inställning till erbjuden vård växlar snabbt
Tack Safir!
Det låter för teoretiskt för mig. Jag accepterar LPT om jag får det.
Det var 25 år senast.
Det var 25 år senast.
Jag fick LPT. Jag hann inte ens svara läkaren om jag ville bli inlagd eller inte.
Målningen är själens spegel
Berättat nu. Även om det var jobbigt. Har en ny tid på öppenvården i slutet av veckan igen.
Målningen är själens spegel
Bra gjort! Du skrev i inlägget innan att du fick LPT. Var det nu igår? Blir lite förvirrad när du skrev att du ska till öppenvården i slutet av veckan.
Obs! Du måste inte svara om du inte vill.
Hoppas det känns bättre idag.