Svenskheten i Sverige

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Re: Svenskheten i Sverige

Post by Zoidar »

En kille på min folkhögskola som är muslim blev svensk medborgare för en tid sedan. Då skrev han på Facebook att han äntligen fått det förbannade medborgarskapet. Ok! Förstår det tog tid att få, men det där lät ju väldigt otacksamt. Förutom att konstant hacka ner på Israel verkar han va en ok kille annars. Men väldigt konstig mentalitet.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Jag tror inte att invandrare egentligen är så glada åt Sverige, trots att det finns mer frihet här än i hemländerna. Det är nog ekonomin som går först.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Geta wrote: 12 Jul 2023, 14:20 Jag tror inte att invandrare egentligen är så glada åt Sverige, trots att det finns mer frihet här än i hemländerna. Det är nog ekonomin som går först.
Tyvärr verkar det lite så. Jag vet förstås inte.
Richard
Administratör

Post by Richard »

Geta wrote: 12 Jul 2023, 14:20 Jag tror inte att invandrare egentligen är så glada åt Sverige, trots att det finns mer frihet här än i hemländerna. Det är nog ekonomin som går först.
Dom känner sig som andra, ibland tredje klassens medborgare, i.a.f. dom som bor i särskilt utsatta områden. Kvinnorna som inte kan språket o mannen jobbar svart på pizzerian, har 8 barn i en trea. Tonåringarna springer runt med vapen o dealar knark. Ibland förnedringsrånar de en svenne o begår allmänt mycket brott (typ narkotikabrott, olovlig körning, brott mot knivlagen). Dom känner sig utpekade av både polisen o svenskar. Klarar inte skolan o bryr sig inte om sina liv.

Det är som jag läst, inte min syn, även om jag kan tänka mig att det stämmer.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Richard wrote: 12 Jul 2023, 14:48
Dom känner sig som andra, ibland tredje klassens medborgare, i.a.f. dom som bor i särskilt utsatta områden. Kvinnorna som inte kan språket o mannen jobbar svart på pizzerian, har 8 barn i en trea. Tonåringarna springer runt med vapen o dealar knark. Ibland förnedringsrånar de en svenne o begår allmänt mycket brott (typ narkotikabrott, olovlig körning, brott mot knivlagen). Dom känner sig utpekade av både polisen o svenskar. Klarar inte skolan o bryr sig inte om sina liv.

Det är som jag läst, inte min syn, även om jag kan tänka mig att det stämmer.
Ibland kan det nog va så. Alltför ofta, men tror inte de flesta har det så.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Kan inte förstå att ett medborgarskap i Sverige skulle vara lite värt. Tvärtom. Det måste vara en väldigt otacksam person!

Om det blir lite svårare att bli medborgare kanske värdet stiger. Att kunna tala begriplig svenska vore ett rimligt krav. Samt att man har arbete. Det ska vara höga krav så värdesätts det mera.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
zoegas
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by zoegas »

Mycket diskriminering. Har man konstigt efternamn får man varken jobb eller lägenhet. Sen gnälls det över att de lever på bidrag. Det är ju oftast inget de kan välja bort? Kommunen pushar in de på Samhall och sånt. Vad ska de där att göra?
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Tror att den bild du målar upp år inaktuell. I dagens läge är det snarast en merit att ha ett utländskt namn.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
zoegas
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by zoegas »

Jag tror du är en inskränkt Norrlänning memphis, som hade mått bra av att dejta en Kongoles.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

zoegas wrote: 12 Jul 2023, 15:00 Jag tror du är en inskränkt Norrlänning memphis, som hade mått bra av att dejta en Kongoles.
:lol:
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Nej jag är varken rasist eller inskränkt. Bara säger saker som är sanningsenliga men inte är PK. Det ska man straffas för.
zoegas
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by zoegas »

Man ska inte tro att det är lätt. Komma från ett annat land med patetiska skolor. Trauma från krig, svält och skit. Enda jobbet man kan få är cykelbud och sånt. Med värdelösa vilkor och dålig lön. Att sen folk ska se ner på dem som lata bidragsvampyrer. De har inte alls samma förutsättningar att klara sig i samhället som Svenskar föds med.
Post Reply