Jag har testat Kbt förr, minns faktiskt inte hur god effekt det gav...
Hur lätt är det att få tillbaka 75% sjukersättning?
Moderator: Moderator 1
Re: Hur lätt är det att få tillbaka 75% sjukersättning?
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
KBT brukar vara specifikt för ett särskilt besvär. Är det KBT för just ambivalens du testat?
Tror inte det. Ska ta upp det med min sjuksköterska nästa vecka.
Bra skrivet av Inwatto. Koffein ger en stress i hjärnan.Zoidar wrote: ↑27 Aug 2024, 18:39Ja, men det är typ väldigt svårt när man är beroende. Försökt ta varannan te men faller alltid tillbaka.
Utöver te finns ju faktiskt koffeinfritt kaffe! Antar att det har liknande smak som vanligt kaffe.
Min sambo drack hutlösa mängder energidryck. Jag lyckades övertyga honom om att koffeintabletter är billigare, haha. Nu tar han enbart en koffeintablett på morgonen, istället för 2-4 Monster dagligen. Visst hade han huvudvärk och sug efter Monster i början men det har minskat den senaste veckan.

Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Om inte annat blir det mycket billigare. Starkt av honom om han klarar sluta helt.Krokus wrote: ↑28 Aug 2024, 10:41
Bra skrivet av Inwatto. Koffein ger en stress i hjärnan.
Utöver te finns ju faktiskt koffeinfritt kaffe! Antar att det har liknande smak som vanligt kaffe.
Min sambo drack hutlösa mängder energidryck. Jag lyckades övertyga honom om att koffeintabletter är billigare, haha. Nu tar han enbart en koffeintablett på morgonen, istället för 2-4 Monster dagligen. Visst hade han huvudvärk och sug efter Monster i början men det har minskat den senaste veckan.![]()
Jag frågade AI om tips angående sjukersättning och jobbnivå.
Speciellt punkt 2. tyckte jag var bra.
Speciellt punkt 2. tyckte jag var bra.
Du sade:
Jag ändrar mig från dag till dag. Jag skulle känna mig mindre duglig om jag går upp till 75% sjukersättning. Hur ska jag kunna bestämma mig?
ChatGPT sade:
ChatGPT
Att känna sig osäker kring ett sådant beslut är helt förståeligt, särskilt när det handlar om både din ekonomiska trygghet och din känsla av duglighet. Här är några steg du kan ta för att hjälpa dig att fatta ett beslut som känns rätt för dig:
1. Reflektera över dina prioriteringar
Värdera ditt välbefinnande: Hur mycket värderar du den extra fritiden och minskade stressen? Om din hälsa och mentala återhämtning är högt prioriterade för dig, kan detta väga tungt för att gå ner i arbetstid.
Duglighet och självbild: Försök att reflektera över varför du känner dig mindre duglig med 75% sjukersättning. Är det på grund av externa förväntningar eller ditt eget självförtroende? Att ha sjukersättning är inte ett tecken på att du är mindre kapabel, utan snarare en anpassning till din nuvarande hälsosituation.
2. Tänk långsiktigt
Hur mår du om ett år? Föreställ dig hur du skulle må om ett år om du valde att gå ner i tid och öka sjukersättningen, jämfört med att fortsätta som nu. Vilket scenario känns mer hållbart för dig?
Förändring över tid: Kom ihåg att detta beslut inte behöver vara permanent. Du kan alltid omvärdera din situation om några månader och justera din arbetstid och sjukersättning efter dina dåvarande behov.
3. Gör en konkret för- och nackdelslista
Skriv ner alla fördelar och nackdelar med att gå ner till 10 timmar och öka sjukersättningen till 75%. Att se allt svart på vitt kan hjälpa dig att få en tydligare bild.
4. Prata med någon du litar på
Diskutera dina tankar med en vän, familjemedlem eller en professionell rådgivare, som kan ge dig ett utifrånperspektiv. Ibland kan det vara till hjälp att få feedback från någon annan som känner dig väl.
5. Testa med små steg
Om möjligt, kanske du kan pröva att tillfälligt minska dina arbetstimmar utan att direkt öka sjukersättningen, för att se hur det känns att ha mer fritid. Detta kan ge dig en bättre uppfattning om vad som passar dig bäst.
6. Acceptera osäkerheten
Det är normalt att känna sig tveksam inför stora beslut, och det är okej att ändra sig. Oavsett vilket beslut du tar, kan du känna dig trygg i att du gjorde det bästa valet baserat på den information du hade vid tillfället.
7. Var snäll mot dig själv
Påminn dig själv om att det är okej att ta hjälp när du behöver det, och att din värde som person inte definieras av hur mycket du arbetar.
I slutändan är det viktigaste att du gör det som känns bäst för dig, både för din ekonomi och din hälsa. Det är okej att ta din tid med detta beslut och att prioritera ditt välmående.
Grunnar på detta flera timmar per dag. Hittar ingen lösning.
Har brukare jag inte vill avsluta med, men då kommer jag inte ner till 10h i veckan.
Har brukare jag inte vill avsluta med, men då kommer jag inte ner till 10h i veckan.
- Hercules723
- Hafniummedlem
Men gör som du själv vill! Du vill passa in i mallen. Det behöver du inte om du inte klarar ditt arbete. :)
Tack för stöd Hercules!Hercules723 wrote: ↑01 Sep 2024, 21:56 Men gör som du själv vill! Du vill passa in i mallen. Det behöver du inte om du inte klarar ditt arbete. :)
Det ska väl inte vara så svårt om du haft 75% tidigare, o själv valt att gå upp till 50%. Jag har för mig att det bara är att anmäla att man vill gå tillbaka till vad man hade innan? Att man får prova på lite mer, men känner man att det inte funkar, så är det bara att gå tillbaka, i.a.f. inom en 5-års-period eller nått sånt.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Vet inte hur länge jag haft 50% nu men kan nog vara 4-5år. F-kassan har sagt att handläggningstiden är fem månader. Lite surt om man går ner till 25% och så ger F-kassan avslag.Richard wrote: ↑01 Sep 2024, 22:10 Det ska väl inte vara så svårt om du haft 75% tidigare, o själv valt att gå upp till 50%. Jag har för mig att det bara är att anmäla att man vill gå tillbaka till vad man hade innan? Att man får prova på lite mer, men känner man att det inte funkar, så är det bara att gå tillbaka, i.a.f. inom en 5-års-period eller nått sånt.
Zoidar,
Du skulle kunna be läkaren att sjukskriva dig på 25% (med sjukpenning) tills Försäkringskassan är klara med beslutet.
Du skulle kunna be läkaren att sjukskriva dig på 25% (med sjukpenning) tills Försäkringskassan är klara med beslutet.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.